60 jaar Giulietta

De Giulietta is een van de belangrijkste modellen uit de rijke geschiedenis van Alfa Romeo. In de loop der tijd was de Giulietta in verschillende carrosserievarianten te bestellen. Innovatieve techniek, oogstrelend design en sportieve rijeigenschappen zijn altijd van toepassing geweest op de Giulietta. Zij viert haar 60ste verjaardag.


Alfa Romeo ging zich begin jaren '50 meer en meer richten op de serieproductie van modellen. Auto's van Alfa Romeo moesten gekenmerkt worden door prachtig design, innovatieve techniek en sportief rijgedrag. De eerste Alfa Romeo die met deze filosofie gebouwd werd, was de 1900. Dit model werd opgevolgd door de Giulietta, een model dat voor grotere verkoopaantallen moest zorgen. De fraai gelijnde Giulietta Sprint maakte in 1954 zijn publieke debuut op de autosalon van Turijn, de eerste keer dat een coupé-versie eerder te zien was dan de sedan. Op het gebied van techniek en prestaties kende de Giulietta Sprint geen gelijke. Samen met de Sprint debuteerde een nieuwe, zeer innovatieve motor: de 1300 met dubbele bovenliggende nokkenas ('bialbero') die volledig uit aluminium was opgetrokken. Deze uit de racerij geïnspireerde manier van denken zorgde voor ongekende prestaties, laag gewicht en betrouwbaarheid.


Met de uitvoeringsnaam Sprint voor de Giulietta grijpen de Italianen terug naar de legendarische en zeer stijlvolle Alfa Romeo. Hij onderscheidt zich van de 'normale' Giulietta door aansprekende stijlelementen. De Alfa Romeo Giulietta Sprint is aan de achterzijde te herkennen aan een speciaal ontworpen achterbumper met diffuser en twee sportief bemeten uitlaatpijpen. Standaard staat de Sprint op 17-inch velgen, optioneel is 18-inch mogelijk. De antracietgrijze afwerking van grille, deurhendels, achteruitkijkspiegel en mistlichtframes geven 'm een onderscheidende sportieve look mee.


Speciale aandacht ging ook uit naar details en materialen van hoge kwaliteit. Vooral het zwarte en sportieve interieur valt op. De stoelen zijn bekleed met 'Alcantara Sprint' en voorzien van logo's in de hoofdsteunen. Binnenin contrasteren de rode stiksels, des Alfa's, met de zwarte bekleding. Dat geldt ook voor het stuurwiel dat in hetzelfde thema is bekleed. Dashboard en interieurpanelen zijn voorzien van carbonlook.


In de Alfa Romeo Giulietta Sprint debuteert een nieuwe motor: de 1.4 MultiAir met 150 pk. In het hart van deze krachtbron huist een nieuw elektrohydraulisch klepmanagementsysteem dat een zuiniger verbruik weet te realiseren door de lucht direct te regelen via de inlaatkleppen zonder tussenkomt van gas. Ook schadelijke emissies worden beperkt door de verbranding te controleren. In aanvulling op de nieuwe 150 pk sterke 1.4 MultiAir kan de Giulietta Sprint worden uitgerust met de 170 pk sterke 1.4 MultiAir, die is gekoppeld aan Alfa TCT, de automatische transmissie met dubbele koppeling. Qua diesels is er keuze uit de 1.6 JTDm (105 pk) of 2.0 JTDm (150 pk). De Alfa Romeo Giulietta Sprint is per direct te bestellen voor de volgende prijzen:


Benzine

Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir 150 pk € 27.450,- 25% bijtelling

Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir 170 pk TCT € 28.450,- 20% bijtelling*


Diesel

Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.6 JTDm 105 pk € 28.450,- 20% bijtelling

Alfa Romeo Giulietta Sprint 2.0 JTDm 150 pk € 30.750,- 20% bijtelling


*registratie 2014


Lees hier het volledige persbericht


14/01/2015