Alfa Romeo op de 2016 Paris International Motor Show   

Alfa Romeo toont de Giulia in Parijs in vijf versies: twee nieuwe Veloce-versies, twee Super-versies en de Quadrifolgio-uitvoering. Verder zijn ook de Giulietta Veloce, de Mito Veloce, én de Alfa Romeo 4C - als Coupé en Spider aanwezig. Alle modellen hebben een uniek design en bijzondere techniek en zijn ontwikkeld om op de openbare weg én op het circuit optimale prestaties en plezier te bieden. Immers: al meer dan een eeuw zijn Alfa Romeo's auto's die niet slechts een vervoermiddel zijn, maar een onuitputtelijke bron van opwinding en rijplezier.

 

Alfa Romeo Giulia Veloce

'Veloce' is een klinkende typeaanduiding in de rijke historie van Alfa Romeo. De naam werd in 1956 met de Giulietta van destijds geïntroduceerd voor een bijzonder snelle en sportieve uitvoering. De nieuwe Giulia Veloce beantwoordt aan de behoeften en wensen van kopers die een rijke uitrusting wensen in een uiterst sportieve auto met een uitgesproken karakter.
 

De carrosserie van de Giulia kenmerkt zich niet alleen door zijn verfijnde styling - zoals de speciale bumpers, de hoogglanzend zwarte afwerking van de portieren en de xenonkoplampen - maar ook door specifiek sportieve details als de speciale extractor met een dubbele uitlaat, en de optionele lichtmetalen 19-inchwielen in vijfgaatsdesign.
 

Dezelfde sportieve uitstraling heeft het interieur, met zwart leder beklede sportstoelen, een speciaal sportstuurwiel en aluminium panelen voor dashboard, middenconsole en deurpanelen.
 

De Giulia Veloce is voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting. Niet alleen dual-zone climate control, het Alfa DNA-systeem en een 6,5-inch Connect-infotainmentsysteem, maar ook nieuwe, efficiënte actieve veiligheidsvoorzieningen als Forward Collision Warning (FCW) met Autonomous Emergency Brake (AEB) en voetgangerssignalering, het Integrated Brake System (IBS), Lane Departure Warning (LDW) en cruisecontrol met snelheidsbegrenzer.

 

Twee nieuwe motorvarianten

Alfa Romeo toont twee Veloce-varianten in Parijs, beide met een automatische achttrapstransmissie en vierwielaandrijving. De eerste is voorzien van de nieuwe 2,0-liter Turbo-benzinemotor met 206 kW (280 pk), de andere is een Giulia Veloce in de verleidelijke kleur Silverstone Grey en een 2,2-liter diesel met 154 kW (210 pk).
 

De nieuwe 2,0-liter viercilinder aluminium benzinemotor levert zijn vermogen van 206 kW (280 pk) bij 5.250 t.p.m. en zijn maximumkoppel van 400 Nm bij 2.250 t.p.m. Behalve de elektro-hydraulische klepbediening is deze motor ook voorzien van een 2-in-1-turbo en directe brandstofinspuiting onder hoge druk (200 bar), die samen zorgen voor uitzonderlijk snelle reacties op het gaspedaal, ongeacht de snelheid, terwijl het brandstofverbruik beperkt blijft.
 

De Giulia Veloce is ook leverbaar met de 2,2-liter dieselmotor, met een vermogen van 154 kW (210 pk) bij 3.500 t.p.m. en een koppel van 470 Nm bij 1.750 t.p.m. Opmerkelijk is dat deze turbodieselmotor de eerste in de historie van Alfa Romeo is die volledig van aluminium is vervaardigd. De viercilinder lijnmotor valt op door de nieuwste generatie van de MultiJet II brandstofinspuiting, de zogenoemde Injection Rate Shaping (IRS) en een systeemdruk van 2.000 bar. De elektrisch variabele geometrie van de turbo minimaliseert de reactietijd en helpt het brandstofverbruik te beperken. Dankzij de balansas biedt de turbodieselmotor ook verfijnd rijplezier.
 

Alfa Romeo produceert de benzinemotoren in de fabriek in Termoli en de diesels in Pratola Serra, beide in Italië, in speciaal op de Alfa Romeo-motoren gespecialiseerde afdelingen. Daar worden de modernste technieken, processen en methodes toegepast, waardoor de motoren de hoogste vermogens en efficiency in hun klasse bieden.
 

Prijzen van de Alfa Romeo Giulia Veloce beginnen bij € 52.050 voor de 280 pk sterke benzineversie en bij € 53.550 voor de 210 pk sterke dieselvariant.

 

AE - Advanced Efficiency

Binnenkort is ook de AE-versie (AE=Advanced Efficiency) leverbaar. Deze is herkenbaar aan een speciale badge op de achterklep en leverbaar voor de Giulia en de Giulia Super met de 2,2-liter dieselmotor met 132 kW (180 pk) en achttrapsautomaat. Deze AE-versie laat een bijzonder laag verbruik en een bijzonder lage CO2-emissie noteren: 4,2 l/100 km en 99 g/km in de gecombineerde cyclus.
 

Deze resultaten zijn bereikt met speciale technische oplossingen, onder meer door toepassing van een lagedruk-EGR-klep die het rendement van de motor verhoogt, een lucht-waterintercooler, een tweede koelsysteem en speciale overbrengingsverhoudingen. Verder zorgen de 5 mm verminderde rijhoogte en exclusieve lichtmetalen wielen voor een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,23 en dus voor minder luchtweerstand. De Giulia AE is voorzien van banden met een lage rolweerstand.
 

De effecten van deze maatregelen zijn af te lezen aan de prestaties van de motor, die al bij lage toerentallen veel vermogen levert voor een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 7,2 seconden en een topsnelheid van 230 km/uur.

 

Vierwielaandrijving met Q4-techniek

Bij zijn werelddebuut is de Giulia Veloce voorzien van innovatieve vierwielaandrijving met Q4-techniek. Die verdeelt de tractie zo snel dat de prestaties, de veiligheid en de efficiency op een ongekend hoog niveau staan.
 

De vierwielaandrijving in de Giulia Veloce omvat een actief tussendifferentieel en een voordifferentieel, die speciaal zijn aangepast aan de Veloce-uitvoering met zijn hoge koppel. Het systeem zorgt voor een gewichtstoename van slechts 60 kilogram.
 

Het tussendifferentieel is voorzien van geavanceerde koppelingstechniek die extreem dynamisch rijgedrag mogelijk maakt en tegelijkertijd zorgt voor minder brandstofverbruik. Snelle reacties en een precieze verdeling van het koppel zijn te danken aan de geïntegreerde Next Gen-actuator en de gekozen rijmodus in Alfa DNA.
 

Het Q4-systeem monitort voortdurend de omstandigheden en de manier waarop de auto wordt bereden, om het koppel optimaal te verdelen over de voor- en achteras. Het systeem voorziet - op basis van de gegevens van de langs- en dwarsversnellingssensors en sensors die de stuurhoek en de gierhoek signaleren - wanneer een wiel grip verliest. Onder normale omstandigheden rijdt de Giulia Veloce met Q4-systeem als een achterwielaangedreven auto: alle koppel gaat naar de achterwielen. Zodra de achterwielen grip dreigen te verliezen, wordt meteen tot 60 procent van het koppel naar de vooras geleid via het speciale middendifferentieel. Het systeem biedt alle voordelen van vierwielaandrijving - veiligheid, stabiliteit en tractie - en zorgt ook voor minder brandstofverbruik, extra snelle reacties en het rijplezier dat een sportieve achterwielaandrijver biedt.

 

De sterke punten van de Giulia

De nieuwe Giulia Veloce bezit alle kenmerken van het model waarmee Alfa Romeo zijn comeback in dit belangrijke segment maakte. Het kenmerkende Italiaanse design met perfecte proporties, eenvoud en fraaie lijnen, dat de bestuurder centraal stelt. De keuze voor achterwielaandrijving - en nu dus ook Q4-vierwielaandrijving - is meer dan een eerbewijs aan het erfgoed van Alfa Romeo; het is een technische oplossing die grootse prestaties, uitgelezen rijplezier en een opwindende rijervaring biedt.
 

Andere kenmerken van de Giulia zijn de uitstekende gewichtsverdeling over de voor- en achteras, de verfijnde wielophanging (door Alfa Romeo gepatenteerd) en uiterst directe besturing. De Giulia combineert uitstekende motorprestaties met de toepassing van ultralichte materialen als koolstofvezel, aluminium, aluminiumcomposiet en kunststof om de beste gewicht-vermogensverhouding (aanzienlijk minder dan 3 kg/pk in de Quadrifoglio-versie) te bereiken.
 

In lijn met de Alfa Romeo-cultuur maken de technische oplossingen in de Giulia deze auto tot de maatstaf in zijn segment. Onder meer het Integrated Brake System (IBS), een innovatief elektromechanisch systeem dat stabiliteitscontrole met traditionele rembekrachtiging combineert, en actieve wielophanging voor optimaal comfort. Exclusief voor de Quadrifoglio-versie is Torque Vectoring, waarmee het achterdifferentieel het koppel naar de afzonderlijke wielen kan sturen, en de Active Aero Splitter voor actief high-speed downforce management.
 

Belangrijk is ook dat de Alfa Romeo Giulia onlangs de maximale vijf sterren heeft verdiend in de Euro NCAP-crashtests, met een score van 98 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden - de hoogste score ooit, ondanks dat sinds 2015 veel strengere eisen gelden. Dit geweldige resultaat is bereikt door toepassing van een reeks innovatieve veiligheidssystemen en dankzij de carrosseriestructuur die zowel licht als extreem sterk is dankzij toepassing van ultralichte en sterke materialen.
 

Beide Veloce-varianten die in Parijs op de Alfa Romeo-stand staan, zijn uitgerust met het Sport Pack (een speciaal sportstuurwiel met speciale grip, aluminium panelen in het dashboard, op de middenconsole en de deurpanelen, en xenonkoplampen) en het Luxury Pack met generfd lederen bekleding op de stoelen (keus uit vier kleuren: zwart, beige, tabaksbruin en rood), eveneens met leder bekleed dashboard en deurpanelen, verwarmbare en elektrisch verstelbare (acht settings) stoelen, een verwarmbaar stuurwiel, echt houten (eiken- of walnotenhout) inzetten op het dashboard, de middentunnel en de deurpanelen, plus verchroomde raamlijsten aan de buitenzijde en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De auto's op de stand zijn voorzien van Mopar-accessoires in koolstofvezel, zoals de spiegelbehuizing, de grille en de versnellingspookknop.
 

Op de stand staat ook een Competition Red Giulia Quadrifoglio met een 2,9-liter V6 Biturbo benzinemotor en een vermogen van 375 kW (510 pk). Dit model is uitgevoerd in de Sport-configuratie, met ultralichte 19-inch vijfgaatswielen, koolstof-keramische remmen en Sparco-sportstoelen met een koolstofvezel structuur.

 

Giulietta en Mito

Ook de Alfa Romeo Giulietta en Mito staan in Parijs in de schijnwerpers. De modellen zijn gefacelift en delen het nieuwe familiegezicht met de Giulia. De typenamen hebben dezelfde typografie als die van de Giulia en beide modellen zijn nu ook voorzien van het nieuwe Alfa Romeo-logo.
 

Het gamma van beide modellen is aangepast, zodat klanten eenvoudig de versie die het best bij hen past, kunnen kiezen. Vervolgens zijn de Giulietta en de Mito aan de persoonlijke smaak aan te passen met allerlei opties en accessoires. De Giulietta kenmerkt zich door de sportievere uitstraling, de nieuwe 1.6 JTDm turbodieselmotor met 88 kW (120 pk), de innovatieve automatische Alfa TCT-transmissie en het uitstekende UconnectTM LIVE services, waarmee het mogelijk is altijd online te zijn met de smartphone.

 

4C Coupé en Spider

Ook de betoverende Alfa Romeo 4C - zowel Coupé als Spider - is te zien in Parijs. De 4C heeft de kenmerken va Alfa's autosportactiviteiten in zijn DNA: maximale prestaties, uitmuntende techniek voor optimaal rijplezier en adembenemende vormgeving.
 

Beide modellen worden aangedreven door een direct ingespoten 1.750 cm3 turbobenzinemotor met intercooler en dubbele variabele kleptiming voor prestaties op het niveau van supercars: topsnelheid 258 km/uur (257 voor de Spider), acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 4,5 seconden en 1,1 g dwarsversnelling en 1,25 g remvertraging. Het supercarkarakter komt ook tot uiting in de keuze van ultralichte materialen, zoals koolstofvezel voor de carrosseriestructuur, aluminium voor de vóór- en achterzijde van het onderstel en SMC (een soort kunststof) voor de bodypanelen.
 

De 4C Spider is voorzien van de drielaagse lakkleur Competition Red en van een koolstofvezel rolbeugel en een nieuw titanium uitlaatsysteem van Akrapovic. Verder is de auto voorzien van gepolijste aluminium wielen (18-inch voor, 19-inch achter) en koolstofvezel elementen op de carrosserie, zoals de luchthappers opzij en de spiegelkappen. Rode remklauwen, sportstoelen en een met zwart leder bekleed dashboard met koolstofvezel afwerking completeren de sportieve lichtgewicht uitstraling van de Alfa Romeo 4C Spider.
 

De in drielaags Stromboli Grey gespoten body van de 4C Coupé op de Alfa Romeo-stand is niet alleen voorzien van een koolstofvezel dak en luchthappers opzij, voorbumper, spiegelkappen en achterspoiler, maar ook van rode remklauwen, een race-uitaatsysteem en gepolijste vijfgaatswielen (18-inch voor, 19-inch achter). In het interieur zijn speciale, met rood leder beklede sportstoelen gemonteerd, evenals een met leder bekleed dashboard en koolstofvezel afwerkingsdetails.
 

Beide 4C's zijn voorzien van een verfijnd Alpine premium sound system.
 


20 september 2016