De nieuwe Alfa Romeo Giulia

De internationale pers heeft kennisgemaakt met de nieuwe Giulia. Daarmee is het debuut van de nieuwe Alfa Romeo nu echt een feit. Vorig jaar werd voor het eerst de top-of-the-range Quadrifoglio-uitvoering voorgesteld in het Museum in Arese, in de buurt van Milaan.

 

De nieuwe Giulia is een authentieke, achterwielaangedreven Alfa Romeo met onderscheidend Italiaans design, innovatieve en potente motoren, ideale gewichtsverdeling (50/50) en buitengewone vermogen/gewichtsverhouding. Alle ingrediënten voor de meest opwindende rijervaring.

Er is keuze uit vier nieuwe krachtbronnen: 2.2 dieselmotor (136, 150 en 180 pk) en de 510 pk sterke 2.9 V6 Biturbo-benzinemotor (alleen topuitvoering Quadrifoglio). Aan de dieselzijde is er vanaf 150 pk de keuze uit een handgeschakelde zesbak of automatische achttraps transmissie. De Quadrifoglio is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar vanaf juni is het topmodel - de 'Q' - ook te bestellen met een achttraps-automatische versnellingsbak.

Geheel in lijn met de Alfa Romeo traditie biedt de nieuwe Giulia unieke, exclusieve technische oplossingen, zoals Torque Vectoring voor maximale stabiliteitscontrole, Integrated Brake System, dat de remafstand aanzienlijk beperkt en Active Aero Splitter voor actief high-speed downforce management. De Alfa Romeo Giulia combineert buitengewone motorprestaties met gebruik van ultralichte materialen, zoals koolstofvezel, aluminium, aluminium composiet en kunststof, om de beste gewicht-vermogensverhouding (minder dan 3 kg/pk) te verkrijgen.

 

Innovatieve State-of-the-art motoren

Innovatieve State-of-the-art motoren, zijn een ander kenmerkend element van een echte Alfa Romeo. Er is keuze uit vier nieuwe krachtbronnen: 2.2 dieselmotor (136, 150 en 180 pk) en de 510 pk sterke 2.9 V6 Biturbo-benzinemotor (alleen topuitvoering Quadrifoglio). Laatstgenoemde is  een unieke motor op het gebied van technologie en prestaties, die dient als nieuwe benchmark voor Alfa Romeo.

De zescilinder turbo benzinemotor, ontwikkeld door ingenieurs afkomstig van Ferrari, levert 510 pk en opwindende prestaties: de acceleratie van 0 naar 100 km/h vindt plaats in slechts 3,9 seconden. Overigens is de motor, ondanks zijn sensationele vermogen en koppel, verrassend zuinig dankzij de implementatie van een elektronisch geregeld cilinder deactiveringssysteem. Uiteraard wordt, zoals alle benzine- en dieselmotoren van de nieuwste generatie, deze zes-cilinder volledig gemaakt van aluminium om het gewicht men name op de vooras te verminderen en het zo karakteristieke Alfa Romeo geluid te produceren.

 

Perfecte gewichtsverdeling

Een bijzonderheid van de nieuwe Giulia is de slimme verdeling van gewichten en materialen om een perfecte 50/50 verdeling over de twee assen te bewerkstelligen. Dit is fundamenteel voor het typische Alfa Romeo rijplezier en wordt bereikt door de lay-out van de auto te perfectioneren en de zwaardere elementen zo centraal mogelijk te positioneren.

Behalve de gewichtsverdeling is - voor een optimale afstelling - de ophanging essentieel. Voor de achteras is gekozen voor een multilink oplossing, waardoor topprestaties, rijplezier en comfort zijn gegarandeerd. Voor de vooras is een nieuwe double wishbone ophanging met semi-virtuele stuuras ontwikkeld, om de filterende werking te optimaliseren en een snelle, accurate besturing te garanderen.


 

Innovatieve, exclusieve technische oplossingen

 

In lijn met de Alfa Romeo cultuur, dienen de ophanging en het chassis perfect in het design te passen, zowel in de uitvoering als in de materiaalkeuze. De electronica dient alleen gebruikt te worden om de rijervaring, die al gegarandeerd wordt door de perfecte basistechniek, nog opwindender te maken.

Dit blijkt uit de exclusieve, technische oplossingen die aanwezig zijn op de nieuwe auto, zoals Torque Vectoring met een dubbele koppeling. Dit stelt het achterdifferentieel in staat het koppel naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Op deze manier wordt het overbrengen van het vermogen op de weg ook bij lage grip verbeterd. Zo kan de auto veilig en met plezier gereden worden, zonder dat het stabiliteits-controle-systeem onnnodig ingrijpt.

Op de nieuwe Alfa Romeo maakt ook het Integrated Brake System zijn debuut, een innovatief elektromechanisch systeem dat stabiliteitscontrole met traditionele rembekrachtiging combineert, voor een onmiddellijke remreactie met een remweg die alle records verbreekt.

Behalve over een uitstekende Cx, een perfecte balans van de krachten in bochten en 'downforce gedrag', beschikt de nieuwe Alfa Romeo over een 'Active Aero Splitter', een systeem dat actief de downforce regelt, voor hogere prestaties en een betere grip, zelfs bij hoge snelheid. Deze state-of-the-art systemen worden bestuurd door 'Chassis Domain Control', het 'brein' van de elektronica aan boord, die aan beide systemen de specifieke taak van het optimaliseren van de prestaties en rijplezier toekent.

De nieuwe Alfa Romeo Giulia heeft ook een vernieuwde Alfa DNA selector die het dynamische gedrag van de auto aanpast aan de wensen van de bestuurder: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (energie-efficiency-modus voor het eerst geïmplementeerd op een Alfa Romeo) en natuurlijk Racing (op de topversies).

De passagiersruimte van de nieuwe auto biedt het beste in termen van kwaliteit, veiligheid, uitrusting en comfort met een kenmerkend Alfa Romeo stijlelement: de centrale plaats van de bestuurder.

Het is geen toeval dat de bediening van de belangrijke functies vanaf het stuurwiel plaatsvindt, net als bij een Formule 1-auto, terwijl de mens-machine-interface bestaat uit twee eenvoudige, gebruiksvriendelijke draaiknoppen voor bediening van de DNA selector en het infotainmentsysteem.

 

De beste gewicht-vermogensverhouding

Om een uitstekende gewicht-vermogensverhouding (aanzienlijk minder dan 3 kg/pk) te verkrijgen, koppelt de Alfa Romeo Giulia buitengewone prestaties van de motor aan gebruik van ultralichte materialen. Zo wordt gebruik gemaakt van koolstofvezel voor de aandrijfas, de motorkap en het dak en aluminium voor de motor, de remmen, ophanging en vele andere carrosserieonderdelen zoals portieren en bumpers. Bovendien is de achterste dwarsbalk van aluminium composiet en kunststof.

Om het totale gewicht te verminderen, werd het remsysteem voorzien van aluminium elementen en carbon keramische schijven en ook de stoelen kregen een frame van koolstofvezel. Ondanks de optimalisatie van het gewicht beschikt de auto over de beste torsiestijfheid in zijn klasse, waarmee kwaliteit, akoestisch comfort en handling -zelfs in extreme omstandigheden - gegarandeerd zijn.


 

Onderscheidend Italiaans design

Een Alfa Romeo wordt geboren uit het perfecte samenspel van erfgoed, snelheid en schoonheid, die van de auto de allerhoogste expressie van Italiaanse stijl in de automotive wereld maakt. De nieuwe Giulia is daarop geen uitzondering, omdat het model de drie kenmerken van Italiaans design in zich draagt: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Dit is de 'huid' die Alfa Romeo designers hebben gemodelleerd met nauwgezette aandacht voor de mechanische delen.

De verhoudingen zijn gebaseerd op de technische architectuur van de gehele auto: de belangrijkste aspecten voor Alfa Romeo waren de 50/50 gewichtsverdeling en achterwielaandrijving. Om het gewicht perfect te verdelen, zijn de motor en de mechanische delen tussen de twee assen geplaatst. Dit is de reden waarom de Giulia zeer korte overhangen heeft, een lange motorkap en voorbumpers, een naar achteren geplaatst passagierscompartiment, geplaatst op de aandrijfwielen, en gespierde achterbumpers, die visueel de plek markeren waar het vermogen wordt overgebracht op de weg. Dit alles resulteert in een zeer royale wielbasis - de langste in zijn categorie - maar in één van de meest compacte bodies.

Van bovenaf doet de vorm denken aan een ellips, de zijkant heeft een druppelvorm, die doet denken aan één van de mooiste auto's aller tijden, de Giulietta Sprint.



Een tweede kenmerk van Italiaans design is eenvoud, die verbergt wat in feite één van de meest complexe creatieve processen is: het ontwerpen van een auto. Het is de taak van de styling om het complexe werk te verbergen achter eenvoudige, natuurlijke lijnen die de elegante vormen en de verfijnde Italiaanse smaak onderstrepen. Deze benadering is onderdeel van de gehele design-geschiedenis van Alfa Romeo, die wordt gekenmerkt door strakke, duidelijke lijnen. De nieuwe Alfa Romeo beschikt over een sterke persoonlijkheid, neergezet in enkele simpele lijnen: de lijn over de zijkanten markeert de portieren en portiergrepen en, natuurlijk, de legendarische driehoekige neus, misschien wel het meest bekende en herkenbare stijlelement in automobiel geschiedenis.

Tenslotte wordt Italiaans design gekenmerkt door een kwalitatief hoogwaardige afwerking. Het eindresultaat is de nieuwe Giulia, een gebeeldhouwde vorm die doet denken aan een grote kat, die op het punt staat om toe te slaan. Dezelfde inspiratie is terug te vinden binnenin in de auto. Alles is strak, essentieel en geconcentreerd rond de bestuurder, zoals het bedieningspaneel op het stuurwiel. De bestuurderspositie lijkt uitgesneden als een maatpak. Het dashboard is licht golvend, de instrumenten zijn slim, richting bestuurder geplaatst en er wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen: koolstofvezel, hout en stoffen zijn gekozen vanwege de prettige aanblik en het aangename gevoel bij aanraking.


 

Giulia voor de zakelijke markt

 

Bestuurders die 21% bijtelling wensen, kunnen kiezen voor de 2.2 dieselmotor met vermogens van 136 of 150 pk. Voor de zakelijke markt zijn er twee specifieke uitrustingsniveaus: Business en Business Super. Eerstgenoemde biedt standaard 16-inch lichtmetalen wielen, navigatiesysteem met 6,5-inch display, parkeersensoren achter en verwarmde elektrische spiegels. De Business Super uitrusting bestaat uit stof/lederen stoelen, automatisch dimmende binnenspiegel en Blind Spot monitoring (dodehoekherkenning). Bovendien zijn parkeersensoren vóór en achter en achteruitrijcamera standaard.

De standaarduitrusting van de nieuwe Alfa Romeo Giulia omvat nieuwe efficiënte veilgheidssystemen, zoals Forward Collision Warning (FCW) met Autonomous Emergency Brake (AEB) en herkenning van voetgangers, IBS (Integrated Brake System), Lane Departure Warning (LDW) en cruise control. De Italiaanse sedan is voorts uitgerust met 16-inch lichtmetalen velgen, dualzone climate control, Alfa DNA en Alfa Infotainment System met Connect 6,5-inch display. De Super-uitvoering voegt daar onder meer aan toe: stof/lederen stoelen, 17-inch lichtmetalen velgen en aluminium instaplijsten.

De top-of-the-range Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is standaard voorzien van leder/alcantara sportstoelen, sportstuur met rode startknop èn interieurdetails en aerodynamische exterieurdelen van koolstofvezel. De uitrusting op gebied van comfort en veiligheid omvat BSM (Blind Spot Monitoring) technologie en achteruitrijcamera en Xenon-koplampen met AFS-technologie. Andere opvallende technische features die de prestaties positief beïnvloeden: de Active Aero Splitter, speciaal remsysteem, DNA Pro Selector met racemodus die communiceert met CDC (Chassis Domain Control) systeem en Torque Vectoring.

Extra mogelijkheden zijn optioneel in de vorm van een Sport Pack, Driver Assistance Pack en Luxury Pack. Het Sport Pack completeert de Super-versie door een stuurwiel met meer grip toe te voegen, alsook Bi-Xenon koplampen, aluminium inserts op dashboard, middenconsole en deurpanelen. Het Driver Assistance Pack is beschikbaar op de basisuitvoering en Super en omvat achteruitrijcamera met assisterende, grafische rijlijnen en Blind Spot Monitoring (BSM). Het Business Pack voegt lederen bekleding en elektrische en verwarmbare voorstoelen toe aan de standaarduitrusting van de Super-uitvoering.


 

Introductie-aanbod

Om te vieren dat Alfa Romeo terug is met de Giulia heeft het Italiaanse merk een verleidelijk introductie-aanbod. Op de Business, Business Super en Super wordt geen meerprijs gerekend voor lederen binnenbekleding. Verder vraagt Alfa Romeo tijdelijk slechts € 895 voor 17-inch lichtmetalen velgen met banden (klantvoordeel € 1.605) en € 1.095 voor 18-inch lichtmetalen velgen met banden (klantvoordeel € 1.905). Bovendien is € 2.000 inruilondersteuning mogelijk op alle eigen en vreemd merk in te ruilen auto's.

 

Financieringsopties

Alfa Romeo Financial Services, een handelsnaam van FCA Capital, de bank van Fiat Chrysler Automobiles en Crédit Agricole Consumer Finance, richt zich op alle automobilisten en biedt een scala aan mogelijkheden voor zakelijke en particuliere klanten.

 

  • Financial Lease: de oplossing om een nieuwe Alfa Romeo Giulia te rijden tegen een   lage rente. Dit kan vanaf € 349 per maand en is inclusief 4 jaar garantie.
  • Operational lease: FCA biedt een volledig gamma van gunstige verhuurvoorwaarden op lange termijn voor zakelijke klanten zonder de onderhoudskosten die gepaard gaan bij eigendom. Dit kan vanaf € 699 per maand (48 mnd/10.000 km).
  • Financiering: de klassieke lening gericht op particuliere klanten die de auto in termijnen afbetalen.

 

Bovendien kan elke lening of lease worden gekoppeld aan talrijke servicemogelijkheden, zoals aansprakelijkheid derden, inboedelverzekering, verzekering tegen brand en diefstal, afkoop eigen risico en extra garantie.