De Groene Hel. Giulia Quadrifoglio vestigt met 7'32" een nieuw record op de Nürburgring.

Snelheidsduivels en de legendarische race.

De legendarische Nürburgring, ook bekend als de Groene Hel, is een van de langste en meest uitdagende circuits ter wereld. Het is alweer zo’n 40 jaar geleden dat F1-coureur Niki Lauda er z’n bijna dodelijke crash maakte. Z’n Ferrari vatte vlam en Lauda ontsnapte ternauwernood aan de dood.

De Nürburgring is ook de plek waar in 2016 een ‘gewone’ Alfa Romeo sedan een nieuw ronderecord vestigde. En terugbracht tot een sensationele 7 minuut 32. De nieuwe Giulia Quadrifoglio werd bestuurd door een man in spijkerbroek en

T-shirt. Hij zette een helm op z’n hoofd en liet alle deelnemende sedans achter zich. Met gemak! Zelfs de nieuwste Porsche Panamera Turbo, met veel zwaardere motor, maakte geen schijn van kans.

 

Speed booster – Giulia Quadrifoglio

Het lijkt geen twijfel dat het record van de nieuwe Giulia standhoudt op de hoogste plaats van de erelijst met moderne race-prestaties. Een sensationele 07’.32”- daarmee klokte dit nieuwe Alfa-model de snelste ronde ooit gereden door een zogenoemde productie-sedan in de Groene Hel.

 

De snelste ronde op de Nürburgring

Als het gaat om snelheids- & afstandstesten spelen naam en faam van automerken geen enkele rol. Er is slechts een lijst met resultaten, omstandigheden, categorieën… dat soort zaken. De focus ligt dan ook op telemetrie en het zo accuraat mogelijk meten van snelheid, afstand en acceleratie. Sinds jaar en dag, alles bepalend voor bijna alle autofabrikanten ter wereld.

Alfa Romeo was niet alleen onverslaanbaar in de categorie ‘Sedan’, maar versloeg ook de Ferrari 458 Italia,  Lexus LFA, Koenigsegg CCX, en zelfs de Porsche 911 GT3 RS.

De nieuwe Giulia is een ‘gewone’ vijfpersoons sedan, met een gewicht van 1,6 ton, ontworpen en bedoeld voor dagelijks gebruik. En toch vestigde hij zijn reputatie als Sport-sedan. Door een nieuw record neer te zetten op de wereldberoemde Nürburgring. Hij liet alle andere sedans achter zich. En finishte met maar liefst 2(!) seconden voorsprong op concurrerende raceauto’s.

 

Het verhaal van een man met passie & onverslaanbare power-auto

De nieuwe Alfa sedan ging terug naar het circuit met ‘n 505pk, twin-turbo, 2.9-liter, V6 motor. Met automatische transmisie en met Fabio, de absolute daredevil, achter het stuur. Het oude record van Porche ging eraan. De Giulia verpletterde het en zette de nieuwe recordtijd op 7 minuut 32.

 

Dit is nog maar het begin.

Met zijn overwinning in de Groene Hel veroverde de nieuwe Giulia QV een positie tussen luxe sedans, maar ook extreem sportieve auto’s. In de zogenoemde ‘race for excellence’ nam de Giulia duidelijk de leiding en liet er geen twijfel over bestaan; alleen de hoogste trede op het podium telt.

De schitterende Giulia, met z’n krachtige Ferrari-designed 2.9-liter, V6 turbomotor met een vermogen van 375kW en een koppel van 600Nm. Goed voor 0-100 km/u in 3.9 seconden en vervolgens door naar een topsnelheid van 307km/u.