MILLE MIGLIA 2018: ALFA ROMEO NOG EVEN ONOVERWINNELIJK ALS 90 JAAR GELEDEN

Zaterdag 19 mei was de slotdag van de Mille Miglia 2018. Negentig jaar na Alfa Romeo's eerste overwinning in de legendarische 1000-mijls wegrace dwars door Italië, brak het Milanese merk dit jaar alle records met een volledig Alfa-rood gekleurd podium.

De "mooiste race van de wereld", die tegenwoordig het karakter heeft van een regelmatigheidsrally, werd gewonnen door de Alfa Romeo 6C 1500 GS Testa Fissa, bemand door de equipe Tonconogy-Ruffini. Als tweede finishte de schitterende 6C 1500 Super Sport uit 1928 met een carrosserie van Stabilimenti Farina, terwijl de Alfa Romeo 6C 1750 SS Zagato, bestuurd door het duo Vesco-Guerini, als derde over de eindstreep kwam.

Met 371 teams die de finish haalden, 900 deelnemers uit 34 landen en een afgelegde afstand van 1743 km, kenmerkte de editie van 2018 zich door grote getallen. Maar de geweldige uitstraling die de race dit jaar had, is ook te danken aan de deelname van enkele beroemdheden die meereden met een historische Alfa, zoals Derek Hill en Coldplay-bassist Guy Berryman, zanger Piero Pelù van de Italiaanse rockband Litfiba, autovlogger Mr JWW en Sam van autoblog Seen Through Glass.

De Franse social media influencer Raphaël Spezzotto-Simacourbe en de Italiaanse blogger Riccardo Pozzoli volgden enkele etappes van de race en deelden hun ervaringen en verhalen live met het grote publiek.

Ook bij het evenement aanwezig waren Marcus Ericsson en Charles Leclerc, de coureurs van het Alfa Romeo Sauber Formule 1-team. Ze namen de huldiging van de winnaars voor hun rekening en vermaakten tijdens een tussenstop bij het Alfa Romeo-museum in Arese het publiek door een paar rondjes te rijden met een Tipo B Grand Prix-racewagen uit 1932 en een 750 Competizione uit 1955.

De Mille Miglia is "populair, maar exclusief, en technisch, maar toch toegankelijk voor iedereen", aldus voorzitter Aldo Bonomi. Overal langs de route werden de rijders enthousiast onthaald door grote menigtes en de uitslag bevestigde eens te meer de stijl en het technisch meesterschap van Alfa Romeo in zowel het heden als verleden.