Alfa D.N.A.

D.N.A. is een door Alfa Romeo op basis van ervaringen uit de racewereld ontwikkeld systeem dat de bestuurder de mogelijkheid biedt de rijkarakteristiek (gasrespons, stabiliteitsregeling en stuurgevoeligheid) van de auto op zijn voorkeur en de rijomstandigheden af te stemmen.

Met de keuzeschakelaar naast de versnellingspook kan de bestuurder kiezen uit drie rijmodussen:

  • In de stand Dynamic werkt de elektronische tractieregeling alleen op de achtergrond, terwijl de motor, remmen en besturing directer op commando's van de bestuurder reageren om een sportievere rijstijl mogelijk te maken.
  • In de stand Normal is de rijkarakteristiek van de auto afgestemd op een comfortabel rijgedrag en laag brandstofverbruik.
  • All Weather is de modus voor slecht weer of rijden op een slecht wegdek: alle systemen zijn dan afgestemd op het bieden van maximale veiligheid.

 

Pre-fill
Het remsysteem van de Giulietta is uitgerust met Pre-fill, een functie die in de Dynamic-modus actief is en via het VDC-systeem een razendsnelle remrespons mogelijk maakt.

Wanneer de regeleenheid een gevaarlijke situatie waarneemt die een snelle remingreep vereist, wordt het remsysteem op druk gebracht nog voordat de bestuurder het rempedaal bedient. Dit resulteert in een snellere remrespons en een kortere remweg op het moment dat het rempedaal daadwerkelijk wordt ingetrapt.

Alfa TCT

Alfa TCT(Alfa Twin Clutch Transmission) is een semi-automatische 6-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze dubbele koppeling biedt als voordeel dat tijdens het schakelen de aandrijving niet wordt onderbroken, zodat er geen vermogensverlies optreedt.

De TCT- transmissie is leverbaar in combinatie met de 1.4 Turbo MultiAir-benzinemotor van 125 kW (170 pk) en de 2.0 JTDm-dieselmotor van 128 kW (175 pk).

Infotainment

Uconnect™ 5" Radio

Alles-in-één-systeem

Het Uconnect™ 5" Radio-multimediaplatform brengt een scala van communicatie- en entertainmentmogelijkheden aan boord van de Giulietta, waaronder een audiosysteem van topklasse. Behalve via het intuïtieve 5-inch kleurentouchscreen is het ook te bedienen met behulp van spraakcommando's en bedieningstoetsen op het stuurwiel.

Het systeem biedt onder andere de volgende audio- en telefoniefuncties:

  • AM/FM-radio en cd-speler
  • USB-aansluiting en Aux-ingang voor aansluiten externe apparaten
  • Bluetooth®-interface voor het bedienen van mobieel telefoon via het systeem en het laten voorlezen van sms-berichten via het tekst-naar-spraaksysteem*
  • Audiostreaming voor het draadloos beluisteren van muziekbestanden of webradio rechtstreeks vanaf een smartphone

Uconnect™ 6,5" Radio Nav

Audio, muziek en navigatie in één systeem Het Uconnect™ 6,5" Radio Nav-multimediaplatform brengt een scala van communicatie- en entertainmentmogelijkheden aan boord van de Giulietta, waaronder een audiosysteem van topklasse. Behalve via het intuïtieve 5-inch kleurentouchscreen is het ook te bedienen met behulp van spraakcommando's en bedieningstoetsen op het stuurwiel. Behalve over de functies van het Uconnect™ 5" Radio-systeem, beschikt Uconnect™ 6,5” Radio Nav ook over een in samenwerking met TomTom® ontwikkeld navigatiesysteem met:

  • Eenvoudige en intuïtieve bediening via touchscreen of spraakcommando's
  • Actuele informatie over files met schattingen van de te verwachten vertraging
  • Advanced Lane Guidance voor het veilig voorsorteren op complexe knooppunten en kruisingen
  • Waarschuwingen voor flitspalen, trajectcontroles en roodlichtcamera's
  • IQ Routes® voor het vinden van de snelste én voordeligste route op basis van in werkelijkheid gemeten gemiddelde snelheden op wegen

*Klik hier voor een overzicht van alle ondersteunde mobiele telefoons.

Bose Sound System®
Het Bose Sound System® garandeert alle inzittenden onder alle rijomstandigheden een sublieme geluidskwaliteit.

Deze HiFi-installatie, die een vermogen heeft van meer dan 500 watt, bestaat uit een achtkanaals digitale versterker, negen luidsprekers, een subwoofer voor ultradiepe bastonen plus een centrale speaker in het dashboard voor een ruimtelijke geluidsweergave.

Of het nu gaat om een gitaarsolo of een compleet orkest, het Bose Sound System® roept dezelfde emoties op als een live-concert. Omdat het audiosysteem is afgestemd op het interieur en het geluid van alle kanten komt, beleven de inzittenden een sensatie alsof ze zich in een veel grotere ruimte bevinden dan in werkelijkheid. Om de audiobeleving nog intenser te maken, optimaliseert de geïntegreerde signaalprocessor de bastonen voor het ingestelde volume, terwijl de actieve equalizer automatisch de output voor de verschillende frequentiegebieden elektronisch balanceert. Dit zorgt niet alleen voor een optimale balans, maar gaat ook vervorming tegen, zelfs in passages met een verhoogd volume of een extreme dynamiek.

Wielophanging

Veiligheid en technologie

De Alfa Romeo Giulietta is standaard uitgerust met de meest moderne elektronische systemen op het gebied van de actieve veiligheid en rijdynamiek. In combinatie met de geavanceerde MacPherson-voorwielophanging en Multilink-achterwielophanging staan deze garant voor een optimale wegligging, ook wanneer het uiterste van het onderstel wordt gevraagd.

Daarnaast is de Giulietta uitgerust met D.N.A., het unieke Alfa-systeem waarmee de rijkarakteristiek van de auto aan de voorkeur van de bestuurder en de rijomstandigheden kan worden aangepast door een keuze te maken uit drie beschikbare rijmodussen: Dynamic (D), Normal (N) en All Weather (A).

Samen garanderen deze systemen de optimale combinatie van veiligheid, controle en rijprestaties waaraan de Giulietta zijn veelzijdige karakter ontleent: sportief en opwindend, maar ook beheersbaar en comfortabel.

Dual Pinion Active Steering
Deze elektrische stuurbekrachtiging van de nieuwste generatie is speciaal voor de Alfa Giulietta ontwikkeld om te waarborgen dat hij het rijplezier van een échte Alfa biedt.

De belangrijkste voordelen zijn:

  • Directe besturing met veel gevoel in elke rijsituatie
  • Volledige integratie met alle dynamische regelsystemen van de auto, waaronder het D.N.A.-systeem
  • Groot rijcomfort dankzij variabele bekrachtiging
  • Grote wendbaarheid in de stad en bij parkeermanoeuvres dankzij een draaicirkel met een diameter van slechts 10,9 meter
  • Lager energieverbruik dan bij een conventioneel systeem, wat een besparing op het brandstofverbruik tot 3% kan opleveren


Architectuur
De Giulietta is gebouwd op een volledig nieuw ontworpen vloerplatform dat de basis vormt voor zijn superieure rijeigenschappen. Het doordacht gebruik van aluminium, magnesium en hogesterktestaal zorgt voor een lichte, maar tegelijk ook zeer stijve constructie. In combinatie met de geavanceerde wielophanging en innovatieve stuurinrichting maakt die een perfecte balans mogelijk tussen dynamische rijprestaties en een hoog comfort- en veiligheidsniveau.

In een tijdperk waarin oude zekerheden verdwijnen stelt de Giulietta nieuwe maatstaven. Voortbouwend op Alfa Romeo's rijke technische traditie maakt zijn geheel nieuw ontwikkelde architectuur gebruik van de modernste technieken en hightech elementen.

Door de toepassing van innovatieve materialen, zoals aluminium, magnesium en hogesterktestaal, worden kwaliteiten als stijfheid en treksterkte gekoppeld aan een substantiële gewichtsvermindering. Het lage gewicht van de constructie vertaalt zich behalve in een voortreffelijke wegligging ook in een substantiële verkorting van de remweg.

Het nieuwe vloerplatform vormt een systeem op zich dat een perfecte wisselwerking aangaat met alle afzonderlijke mechanische en elektronische componenten van de auto, teneinde op het gebied van rijeigenschappen, comfort en veiligheid de beste prestaties te waarborgen.

Veiligheid

Vijfsterrenveiligheid
Meer dan honderd botsproeven, honderdvijftig ongevalsimulaties op een HYGE™-slede, vijftienduizend uur virtuele veiligheidsanalyse en meer dan honderd tests van afzonderlijke componenten en subsystemen hebben van de Alfa Romeo Giulietta een auto gemaakt die de bestuurder en passagiers maximale bescherming biedt onder alle omstandigheden.

Vijf sterren bij EuroNCAP-botsveiligheidstest
Met een waardering van vijf sterren in de prestigieuze EuroNCAP-botsveiligheidstest staat de Giulietta in de top van zijn segment.
Dit resultaat vormt een erkenning voor de zorg die Alfa Romeo heeft besteed alles wat te maken heeft met de veiligheid en bescherming van de inzittenden.
Deze uitzonderlijke hoge score is bovendien tot stand gekomen volgens het nieuwe, strengere systeem dat EuroNCAP sinds 2009 hanteert, waarbij auto's worden getest op vier onderdelen: bescherming van volwassen, bescherming van kinderen, bescherming van voetgangers en veiligheidsassistentie. Dit laatste betreft de aanwezigheid van rijhulpsystemen en actieve veiligheidstechnologie ter voorkoming van ongevallen en bescherming tegen letsel, zoals ESP, gordelverklikkers en snelheidsbegrenzers.


Actieve veiligheid
Bij het ontwerp van de nieuwe architectuur van de Giulietta is veel aandacht besteed aan het optimaal tot hun recht laten komen van de verschillende systemen voor de actieve veiligheid.
Vloerplatform, wielophanging, remmen, stuurinrichting: alle componenten zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd om maximale controle te bieden onder alle rijomstandigheden.
Alle uitvoeringen van de Giulietta beschikken bovendien standaard over VDC (Vehicle Dynamic Control) dat in samenwerking met het D.N.A.-systeem op basis van de ingestelde rijmodus (Dynamic, Normal, All Weather) de koersstabiliteit bewaakt en zo nodig ingrijpt om deze te herstellen.
Daarnaast is de Giulietta standaard uitgerust met Pre-fill, dat in de rijmodus Dynamic een razendsnelle remrespons mogelijk maakt, en DST (Dynamic Steering Torque), dat met lichte impulsen in het stuurwiel de bestuurder aanwijzingen geeft wanneer deze de macht over het stuur dreigt te verliezen.


Passieve veiligheid
De nieuwe carrosserieconstructie - de basis voor de hoge EuroNCAP-scores van de Giulietta - verhoogt de energieabsorbering van het front en vermindert zowel de inertiekrachten als de kans op vervorming van het inzittendencompartiment bij een botsing.
In aanvulling daarop beschikt de Giulietta standaard over zes airbags, driepuntsveiligheidsgordels met dubbele voorspanners en krachtbegrenzers, een stuurkolom en pedaalgroep met samendrukbare constructie, een antiwhiplash-systeem van de tweede generatie op de hoofdsteunen en Isofix-bevestigingen voor kinderveiligheidszitjes.
Met al deze voorzieningen wordt het risico op letsel van de inzittenden verder beperkt.


Preventieve veiligheid
Standaard beschikt de Giulietta over led-dagrijverlichting in de koplampen die automatisch wordt ingeschakeld na het starten van de motor.
Ook voor de achterlichten zijn led's toegepast. Deze bieden niet alleen het voordeel van een hoge lichtopbrengst, maar hebben ook een veel kortere inschakeltijd, waardoor de remlichten sneller oplichten.


Bandenspanningsbewakingssysteem
Alle uitvoeringen van de Giulietta zijn standaard uitgerust met een bandenspanningsbewakingssysteem (TPMS). Dit elektronische systeem bewaakt de luchtdruk in de afzonderlijke banden en waarschuwt de bestuurder in geval van drukverlies.
Dit verhoogt niet alleen de veiligheid, maar zorgt ook voor optimalisering van het brandstofverbruik en de levensduur van de banden. Bij een te lage bandenspanning wordt de remweg namelijk langer en neemt de rolweerstand toe, waardoor de banden sneller slijten en het brandstofverbruik toeneemt.

Milieu

Duurzame kracht

De Alfa Romeo Giulietta is niet alleen een voortrekker op het gebied van stijl, maar loopt ook voorop met zijn milieuvriendelijke techniek.
Zo voldoen alle motoren aan de meest recente Europese emissienormen: Euro 6 voor de benzinemotoren en Euro 5+ voor de dieselmotoren.
De 1.4 Turbo MultiAir benzinemotor van 125 kW (170 pk) doet daar nog een schepje bovenop door dankzij zijn innovatieve MultiAir-technologie een hoog prestatieniveau te verenigen met een reductie in brandstofverbruik en CO2-emissie tot 10 procent ten opzichte van conventionele benzinemotoren.
Verder zijn alle motoren (m.u.v. de 1.750 TBi) voorzien van een Start&Stop-systeem, dat bij korte stops in het stadsverkeer de motor automatisch afzet en weer start om weg te kunnen rijden. Tot slot is het dashboard van de Giulietta standaard voorzien van een Gear Shift Indicator (GSI), een handig hulpmiddel dat aangeeft welke versnelling moet worden gekozen om zo zuinig mogelijk te rijden.

VOLG ALFA