Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
  • PANORAMICA
  • DESIGN
  • TECHNOLOGIE
  • AANDRIJFLIJN
  • DYNAMIEK
  • EFFICIENCY
  • EVENWICHT
  • NIEUWS

SYMBOOL VAN EEN ROEMRIJKE RACEHISTORIE

DE OORSPRONG VAN EEN LEGENDARISCH EMBLEEM

Het Quadrifoglio-embleem siert de racewagens van Alfa Romeo sinds 1923. In dat jaar schilderde Ugo Sivocci een klavertje vier als geluksbrenger op zijn Alfa Romeo voordat hij van start ging in de legendarische Targa Florio-wegrace op Sicilië. Hij won prompt en sindsdien staat het Quadrifoglio Verde symbool voor Alfa Romeo's onbegrensde passie voor de autosport. Alle sportieve topmodellen uit de rijke historie van het merk zijn ermee getooid en nu is er ook de Stelvio Quadrifoglio.

CONFIGUREREN
DESIGN

GEPERFECTIONEERD IN STIJL

EEN TOONBEELD VAN ITALIAANS AUTODESIGN

Met de Giulia Quadrifoglio deed Alfa Romeo een succesvolle greep terug in de roemrijke racehistorie van het merk. De Stelvio Quadrifoglio is voorbestemd om in zijn voetsporen te treden. Zijn karakteristieke driedelige frontgrille, pefecte proporties en gespierde flanken maken deze eerste SUV van Alfa Romeo tot een toonbeeld van Italiaans autodesign, gebouwd met slechts één doel voor ogen: het bieden van een sensationele rijervaring.

OFFERTE

KRACHT IN ZIJN MOOISTE VERSCHIJNINGSVORM

ADEMBENEMEND BIJ DE EERSTE AANBLIK

Van de luchtinlaten in de motorkap en de aerodynamica-kit voor de carrosserie tot de 20-inch lichtmetalen velgen en het krachtige, diepe geluid uit de viervoudige uitlaat: alles aan de Stelvio Quadrifoglio is bij de eerste kennismaking even imposant en overweldigend. Zijn elementaire lijnen en gespierde vormen zorgen daarbij voor de noodzakelijke balans in stijl en dynamiek. 

GEBOUWD VOOR RIJDERS

RACEGEÏNSPIREERDE COCKPIT

De Stelvio Quadrifoglio is een échte rijdersauto. Dat komt ook tot uiting in zijn op de racewereld geïnspireerde cockpit, waar het 7-inch infodisplay en het 8,8-inch scherm van het Alfa™ Connect-systeem de bestuurder in één oogopslag alle essentiële rij-informatie bieden die hij nodig heeft. De voorstoelen met verhoogde zijkussens houden daarbij het lichaam ook in de meest uitdagende bochten perfect op zijn plaats, maar voor een ultieme sportieve rijervaring zijn als optie ook Sparco-sportstoelen met carbon buitenschaal verkrijgbaar. Voor de interieurbekleding bestaat er een keuze uit drie stijlvolle kleurencombinaties van leder en Alcantara®, waarbij het dynamische karakter met optionele carbon-details nog verder kan worden versterkt.

COMPROMISLOOS IN ELK DETAIL

EEN QUADRIFOGLIO-WAARDIG INTERIEUR

Het interieur van de Stelvio Quadrifoglio is vormgegeven rond de bestuurder, die vanuit een hoge, maar sportieve positie een vrij zicht op de weg heeft. De rode startknop op het stuurwiel, de aluminium schakelflippers aan de stuurkolom en de carbon inlegpanelen in het dashboard en de middenconsole benadrukken daarbij het hoge prestatieniveau, terwijl de lederen dashboardbekleding afgewerkt met sierlijke accentstiksels een onmiskenbaar Italiaans gevoel voor stijl uitstralen.

  • DESIGN
  • EXTERIEUR
  • INTERIEUR
  • UNIEKE SUV
TECHNOLOGIE

INNOVATIE VAN ALFA ROMEO

UNIEKE TECHNISCHE OPLOSSINGEN

De elektronische systemen van de Stelvio Quadrifoglio worden aangestuurd door een 'intelligent brein': de Alfa™ Chassis Domain Controller (CDC). Deze chassis-regelmodule coördineert de werking van de stabiliteitsregeling (ESC), de Alfa™ DNA-rijdynamiekregeling, het Alfa™ Active Torque Vectoring-systeem, de Alfa™ Active Suspension en het Integrated Brake System (IBS).

Voor een optimale sportieve rijbeleving verdeelt de Alfa Romeo Q4-vierwielaandrijving de aandrijfkrachten over de voor- en achteras al naar gelang de behoefte van het moment, terwijl Alfa™ Active Torque Vectoring de acceleratie verbetert en onder- en overstuur in bochten tegengaat door de aandrijfkracht optimaal over de afzonderlijke achterwielen te doseren. De Alfa™ Link-achterwielophanging en de perfecte 50/50-gewichtsverdeling van het lichtgewicht platform dragen verder bij aan de uitzonderlijke rijdynamiek van de Stelvio Quadrifoglio.

ALFA™ CDC

CONTROLE ALS BASIS VOOR VERTROUWEN

Alle actieve tractieregelsystemen en veiligheidssystemen van de Stelvio Quadrifoglio worden centraal aangestuurd door de Alfa™ Chassis Domain Controller (CDC). Deze stelt de werking van het ESC-systeem, de Alfa™ DNA Pro-rijdynamiekregeling, het Alfa™ Active Torque Vectoring-systeem, de Alfa™ Active Suspension en het Integrated Brake System (IBS) optimaal op elkaar af om de bestuurder het ongeëvenaarde rijplezier te verschaffen zoals alleen een Alfa Romeo dat kan bieden.

VEILIGHEID

GEAVANCEERDE VEILIGHEIDSTECHNOLOGIE

De Stelvio Quadrifoglio is uitgerust met de meest geavanceerde veiligheidssystemen, zoals Forward Collision Warning (FCW) met Autonomous Emergency Brake (AEB) dat de bestuurder waarschuwt bij een dreigende aanrijding op een voorligger of overstekende voetganger en zo nodig zelfstandig de remmen bedient om een ongeval te voorkomen. Andere standaard aanwezige systemen zijn Lane Departure Warning (LDW), adaptieve cruise control met snelheidsbegrenzer en Blind Spot Monitoring (BSM) dat continu de dode hoek aan weerskanten van de auto bewaakt.

IBS

INTEGRATED BRAKE SYSTEM (IBS)

Het Integrated Brake System (IBS) is een elektromechanisch systeem dat de functies van de stabiliteitsregeling en het remsysteem combineert. Afgezien van een substantiële gewichtsbesparing, levert dit een grotere stabiliteit bij krachtig remmen en daardoor kortere remweg op. Bij een ABS-ingreep worden in samenwerking met het ESC-systeem bovendien de trillingen van het rempedaal volledig geëlimineerd.

INFOTAINMENT

ONBEPERKTE CONNECTIVITEIT

De Stelvio Quadrifoglio is uitgerust met een Alfa™ Connect infotainmentsysteem van de nieuwste generatie met navigatie en 8,8-inch HD-touchscreen. Het systeem kan behalve via dit scherm ook worden bediend met spraakcommando's, de toetsen op het stuurwiel en een intuïtieve draaiknop op de middentunnel: de Rotary Pad.

  • TECHNOLOGIE
  • ALFA CDC
  • VEILIGHEID
  • IBS
  • INFOTAINMENT
AANDRIJFLIJN

AANDRIJFLIJN

OPWINDENDE RIJPRESTATIES

De 2,9-liter V6 bi-turbomotor van de Stelvio Quadrifoglio levert een indrukwekkend vermogen van 510 pk/375 kW. Deze geheel van lichtmetaal vervaardigde krachtbron weet in luttele seconden een hoeveelheid kracht en energie te ontketenen die elke verbeelding tart, waarbij het nieuwe Q4- vierwielaandrijfsysteem en het sublieme onderstel ervoor zorgen dat dit geweld zo vloeiend op de weg wordt overgebracht dat geen enkele andere SUV aan de handelbaarheid, wendbaarheid en stuurprecisie van de Stelvio Quadrifoglio kan tippen.

MOTOR

PERFECTE BALANS TUSSEN KRACHT EN EMOTIE

Met een vermogen van 510 pk/375 kW staat de lichtmetalen monobloc-V6 met dubbele turbo van de Stelvio Quadrifoglio aan de top van zijn klasse. Het specifiek vermogen van 175 pk/liter staat garant voor een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 3,8 seconde, waarbij het CEM-systeem voor elektronische cilinderuitschakeling en gewichtsbesparende oplossingen als een cardanas van koolstofvezel ervoor zorgen dat het brandstofverbruik beperkt blijft.

VERSNELLINGSBAK

8-TRAPS AUTOMATISCHE TRANSMISSIE

Het sportieve karakter van de Stelvio Quadrifoglio komt ook tot uiting in het razendsnelle schakelen van zijn 8-traps automatische transmissie: zo vergt het overschakelen naar de volgende versnelling in de Race-modus slechts 150 milliseconde. De transmissie kan behalve volautomatisch ook handmatig worden bediend met de schakelpook op de middentunnel of met de aluminium schakelflippers aan het stuurwiel. In de automatische stand wordt de schakelkarakteristiek afhankelijk van de geselecteerde DNA-rijmodus geoptimaliseerd voor sportieve prestaties, maximaal rijcomfort of een zo laag mogelijk brandstofverbruik in combinatie met minimale emissies.

  • AANDRIJFLIJN
  • MOTOR
  • VERSNELLINGSBAK
DYNAMIEK

RIJYNAMIEK

EVENWICHTSKUNST

Zijn ongeëvenaarde souplesse en rijdynamiek dankt de Stelvio Quadrifoglio in de eerste plaats aan zijn ideale 50/50-gewichtsverdeling en een compromisloze keuze voor gewichtsbesparing, onder andere door gerichte toepassing van hogesterktestaal voor de carrosserie in combinatie met ultralichte materialen als koolstofvezel voor de cardanas en aluminium voor de motorkap, achterklep, portieren, motor en wielophanging. In combinatie met de beste stuuroverbrengingsverhouding in zijn klasse en de Alfa™ Link-achterwielophanging zorgt dat voor een stabiliteit en stuurprecisie van een niveau zoals alleen een echte Alfa Romeo dat kan bieden.    

ALFA™LINK ACTIVE SUSPENSION

ELEKTRONISCH GEREGELDE SCHOKDEMPERS

De Alfa™ Link Active Suspension van de Stelvio Quadrifoglio maakt het mogelijk de stugheid van de schokdempers aan de rijomstandigheden of eigen voorkeur aan te passen. Op basis van de gekozen rijmodus met de DNA-schakelaar zijn er drie instellingen mogelijk: Soft, Medium en Hard.

ALFA™ ACTIVE TORQUE VECTORING

OPTIMALE VERDELING VAN DE AANDRIJFKRACHTEN

Het innovatieve Alfa™ Active Torque Vectoring-systeem van de Stelvio Quadrifoglio zorgt voor een optimale verdeling van de aandrijfkrachten over de achterwielen met behulp van twee elektronisch aangestuurde koppelingen in het achterasdifferentieel. Dit resulteert in een betere tractie en een veiliger rijgedrag in bochten, met name bij hoge snelheden en op slechte wegen.

ALFA™ DNA PRO-RIJMODUSSCHAKELAAR

RIJDYNAMIEK À LA CARTE

De Alfa™ DNA Pro-systeem maakt het via interactie met de Alfa™ Chassis Domain Controller (CDC) mogelijk de rijdynamiek van de Stelvio Quadrifoglio aan te passen. De DNA-schakelaar biedt de keuze uit vier instellingen:

RACE: Schakelt alle elektronische rijassistentiesystemen uit en verhoogt het motorkoppel voor maximale prestaties op het circuit.

DYNAMIC: De ideale instelling voor een sportieve rijstijl.

NATURAL: Ideaal voor dagelijks gebruik.

ADVANCED EFFICIENCY: Beperkt het brandstofverbruik en de emissies en is de meest geschikte rijmodus bij gladheid en weinig grip.

  • DYNAMIEK
  • ALFALINK
  • TORQUE VECTORING
  • ALFA DNA PRO
EFFICIENCY

EFFICIENCY

STERK ALS HET MOET, ZUINIG ALS HET KAN

De Stelvio Quadrifoglio combineert een uitzonderlijk prestatieniveau met een superieure efficiency. Een belangrijke rol hierbij speelt het CEM-systeem voor elektronische cilinderuitschakeling, dat in de Advanced Efficiency-rijmodus drie van de zes cilinders van de 2.9 V6 bi-turbomotor uitschakelt in situaties waarin geen maximaal vermogen is vereist. In het stadsverkeer zorgt het Start&Stop-systeem van de allernieuwste generatie voor een nog verdere beperking van het brandstofverbruik.

GEWICHTSBESPARING

ULTRALICHTE MATERIALEN

Zijn lage gewicht en gunstige gewichts/pk-verhouding dankt de Stelvio Quadrifoglio aan de grote aandacht die bij zijn ontwikkeling is besteed aan de keuze van de materialen. Zo is voor strategische plekken van de carrosserieconstructie hogesterktestaal gebruikt, terwijl de portieren, motorkap en achterklep, evenals de gehele motor en een belangrijk deel van de wielophanging uit aluminium zijn  vervaardigd. De toepassing van een cardanas van koolstofvezel draagt verder bij aan de verbetering van de rijdynamiek.

BRANDSTOFVERBRUIK

INTELLIGENTE TECHNOLOGIE TER BEPERKING VAN HET BRANDSTOFVERBRUIK 

De verschillende elektronische systemen voor motor en transmissie van de Stelvio Quadrifoglio werken nauw met elkaar samen om het brandstofverbruik te beperken. In combinatie met het gepatenteerde systeem voor de cilinderuitschakeling resulteert dat in een verbruikswaarde van 9 l/100 km over de gecombineerde rijcyclus en een CO₂-emissie van 210 g/km.

  • EFFICIENCY
  • GEWICHTSBESPARING
  • BRANDSTOFVERBRUIK
EVENWICHT

NEEM EEN MILLISECONDE EN LAAT HET EEN EEUWIGHEID DUREN

SEBASTIAN VETTEL TEST DE STELVIO QUADRIFOGLIO.

“Ik heb geleerd wanneer ik moet stoppen, opdat ik altijd verder kan gaan. Ik laat het snelle langzaam lijken, zodat ik van ieder ogenblik intens kan genieten.” Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari Driver

BEKIJK DE VIDEO
NIEUWS

DE SNELSTE SUV TER WERELD

NIEUW RONDERECORD OP DE NÜRBURGRING

Als eerste SUV in de historie van Alfa Romeo heeft de Stelvio Quadrifoglio al een prestigieus record op zijn naam geschreven: met een supersnelle rondetijd van 7 minuten en 51,7 seconde op de legendarische Nürburgring heeft hij zich bewezen als de snelste productie-SUV ter wereld. Deze fenomenale prestatie dankt hij aan zijn geavanceerde technologie, waarvan het hart wordt gevormd door de 2,9-liter V6 bi-turbomotor van 510 pk en de innovatieve Q4-vierwielaandrijving.

Alfa Romeo heeft nu twee ronderecords voor de Nürburgring in handen: naast dit nieuwe record van de Stelvio Quadrifoglio als snelste productie-SUV, werd eerder al met de Giulia Quadrifoglio de titel voor snelste vierdeurs productiesedan veroverd.