Alfa Romeo domineert Mille Miglia 2019 en pakt 1e en 2e plaats!

Op 15 mei is dit voorjaar de 37e editie van de historische Mille Miglia van start gegaan. Met een recordaantal van elf overwinningen in de oorspronkelijk wegrace die 24 keer werd verreden tussen 1927 en 1957, was Alfa Romeo er alles aan gelegen om ook dit jaar een hoofdrol te vervullen in de ruim 1800 kilometer lange route Brescia-Rome-Brescia die tegenwoordig als regelmatigheidsrally wordt verreden.

Met 44 auto’s was Alfa Romeo de best vertegenwoordigde fabrikant in het deelnemersveld van 430 historische modellen die allemaal tussen 1927 en 1957 zijn gebouwd en zowel wat betreft techniek als design tot de mijlpalen van de automobielgeschiedenis behoren. Miljoenen fans hebben onderweg enkele van de mooiste Alfa Romeo-modellen uit de collectie van FCA Heritage kunnen bewonderen. Deze auto’s zijn normaal te zien in het Alfa Romeo Museum in Arese.

 

Een van de grootste blikvangers was de door FCA Heritage ingeschreven Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport uit 1928, een vergelijkbare versie van de auto die in 1928 de Mille Miglia won met Giuseppe Campari en Giulio Ramponi als rijdersduo. Van deze auto met een carrosserie van Stabilimenti Farina en een 1487cc-zescilindermotor met een vermogen van 76 pk bij 4800 toeren die goed is voor een topsnelheid van 140 km per uur, zijn van 1928 tot 1929 in totaal 31 exemplaren gebouwd. De auto werd bestuurd door Giovanni Moceri, voormalig winnaar van het Grandi Eventi-kampioenschap waarin moderne regelmatigheidsversies worden verreden van Italië's grootste historische wegwedstrijden. Samen met zijn co-piloot Daniele Bonetti werd Moceri bij de finish in Brescia als winnaar gehuldigd. Op de tweede plaats eindigde de Alfa 6C 1750 SS Zagato uit 1929 van het privéteam Vesco-Guerini.

 

De tweede door Alfa Romeo ingeschreven auto was een 1900 Sport Spider, een open wegracer uit 1954. Dit uiterst zeldzame prototype waarvan slechts één exemplaar is gebouwd, is uitgerust met een 1997cc-viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenas en drogecartersmering. Deze krachtbron is opgevoerd tot een vermogen van 138 pk bij 6500 toeren, wat dankzij een gewicht van slechts 880 kg en een bijzonder efficiënte aerodynamica een topsnelheid van 220 km per uur mogelijk maakt.

De auto was een exclusieve rol als officiële auto van de 1000 Miglia 2019-organisatie toebedeeld: voorzien van startnummer 1000 opende hij de parade van alle deelnemende historische auto's.

 

Het trio officiële Alfa Romeo-auto's werd gecompleteerd door de 1900 Super Sprint uit 1956, een elegante coupé met Touring-carrosserie. Dit is de auto die in de jaren vijftig beroemd werd onder de reclameslogan ‘de gezinswagen die races wint’. In de toerwagenraces die in de jaren 50 populair begonnen te worden, was hij vanwege zijn uitstekende prestaties en betrouwbaarheid namelijk de eerste keuze van veel 'gentlemen-coureurs'. Dit jaar streden Prisca Taruffi en Savina Confaloni met een 1900 Super Sprint om de prestigieuze Coppa delle Dame en wonnen die ook.

 

Om de 1000 Miglia van dit jaar nog meer glans te geven, had Alfa Romeo een reeks initiatieven in petto om het publiek en de deelnemers te verrassen. Zo was Antonio Giovinazzi van het Alfa Romeo Racing Formule 1-team aanwezig bij de start, terwijl het publiek langs de hele route enkele speciale Alfa Romeo Racing-versies van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio in actie kon zien. Verder stond er op 14 en 15 mei een officiële Alfa Romeo-stand bij de start op het Piazza della Vittoria in Brescia en van 17 tot en met 19 mei op het Piazza del Duomo. In de etappeplaats Bologna stonden op het Piazza Galvani op 17 en 18 mei een aantal Alfa Romeo-modellen tentoongesteld, die niet alleen bewonderd, maar ook uitgetest konden worden.