“STORIE ALFA ROMEO”

TWEEDE AFLEVERING: DE ICONISCHE en toonaangevende 6C 1750

De 6C-familie

In 1926 kreeg Vittorio Jano de leiding over de product planning van Alfa Romeo, met de opdracht om "een briljant presterende lichtgewicht auto" uit te vinden die niet alleen menig races zou winnen en veel bewondering zou krijgen, maar ook nieuwe markten zou veroveren. Het resultaat: de 6C.

 

Jano combineerde structurele eenvoud niet alleen met gesofisticeerde techniek, maar hij had ook de capaciteit om meer paardenkracht uit kleine motoren te toveren. Iets wat we vandaag de dag downsizing noemen. Alfa Romeo had de beste verhouding tussen gewicht en vermogen - en was daarom de snelste.

 

6C 1750: een piek in de innovatie op motorgebied

De 6C 1750, die in januari 1929 op de Autosalon van Rome werd gepresenteerd, gaf de 6C-formule in al haar volwassenheid weer. De motor was een evolutie van de vorige 1500 zescilinder lijnmotor. Hij werd in verschillende versies geproduceerd en het vermogen varieerde van 46 pk voor de Turismo-versie tot 102 pk voor de Gran Sport 'Fixed Head'.

De 6C had een mechanisch remsysteem met grote trommels die werden geactiveerd door een transmissiesysteem, een geperst stalen frame en een lager zwaartepunt dat de grip in de bochten sterk verbeterde. De brandstoftank werd verder naar achteren geplaatst om meer gewicht op de achterwielen te leggen en de balans tussen de assen te verbeteren. Het was een innovatie op motorgebied. Hoe meer races hij won, hoe meer zijn technische reputatie groeide in Italië en in het buitenland: vooral in Groot-Brittannië en het Gemenebest.

 

Het tijdperk van de carrosseriebouw

De 6C was supersnel maar ook verbluffend mooi. Zijn succes is voor een groot deel te danken aan de ontwerpers die de carrosserieën hebben gecreëerd: Touring, Castagna, Zagato, Pininfarina.

In feite was het tot de jaren dertig van de vorige eeuw normaal dat kale frames de productiebedrijven verlieten: enkel uitgerust met motor, versnellingsbak en vering. De klant kocht de auto en gaf vervolgens opdracht aan een carrosseriebouwer om een vrijwel unieke carrosserie op maat te maken. De 6C 1750 bood uitzonderlijke mogelijkheden voor bijzondere koetswerkbekledingen. De buitengewone mechanische en technische basis van Alfa Romeo leende zich voor de creatie van enkele van de meest elegante carrosserieën ooit gebouwd, ontworpen door de beste designers en gekocht door wereldberoemde bekendheden.