Storie Alfa Romeo, vijfde aflevering: de eerste Alfa Romeo Giulia.

De sedan van de wet handhaving.

De auto's van de Staatspolitie

In het naoorlogse Italië bewezen Alfa Romeo auto's dat ze sneller waren dan alle andere auto's, zowel op het circuit als op de weg. Ze hadden de juiste technische en symbolische kenmerken om de auto's van de Staatspolitie te worden. Vanaf de jaren vijftig werden ze geselecteerd als de officiële voertuigen voor noodoproepen. Ze stonden bekend als "volanti" en het publiek raakte er al snel aan gewend om ze te zien, waardoor ze al snel andere bijnamen kregen: die van de Staatspolitie werden "Panthers" genoemd en die van de Carabinieri, de militaire politie, werden "Gazelles" genoemd. Twee metaforen die hun kracht en behendigheid onderstreepten.

 

Alfa Romeo is een levensstijl

De geschiedenis van de relatie van het merk met de politiediensten loopt parallel aan het verhaal over hoe Alfa Romeo zelf door de jaren heen is geëvolueerd. Orazio Satta Puglia speelde een belangrijke rol in deze evolutie. Het is aan hem waar we de beroemde uitdrukking te danken hebben: "Er zijn veel automerken, maar Alfa Romeo onderscheidt zich. Het is als een aandoening, het enthousiasme voor een transportmiddel. Het is een levensstijl, een bijzondere manier om een motorvoertuig te ontwerpen". Hij transformeerde een ambachtelijk bedrijf tot een modern productie team en begon na te denken over het creëren van de nieuwe "massa geproduceerde" Alfa Romeos.

 

Giulia, de revolutie

Satta Puliga en zijn team hebben een voertuig ontwikkeld dat zijn tijd ver vooruit was. De Giulia was een van de eerste auto's ter wereld met een afwijkend onderstel. De voor- en achterzijden zijn zo ontworpen dat ze schokdempend zijn en het passagierscompartiment is zeer stug, om zo de inzittenden te beschermen: oplossingen die pas heel wat tijd later verplicht zouden worden. Ook het ontwerp van Giulia was revolutionair. Compact, met mooi geproportioneerde volumes en een unieke stijl. De lage voorkant en de afgeplatte achterkant werden geïnspireerd door de aerodynamica. De lanceringsslogan omschreef de auto als "Designed by the wind". De Giulia werd een Italiaans icoon.