Alfa Romeo 156: functionele schoonheid

Een sedan met een sportief hart

In 1997 stelde Alfa Romeo zichzelf een duidelijk doel: het ontwerpen van een sedan die een spraakmakende stijl zou combineren met een onberispelijk rijgedrag en prestaties die een Alfa Romeo waardig zouden zijn. Kortom, een 100% Alfa Romeo. Het resultaat van deze ambitieuze doelstelling was een van de beste voorwielaangedreven auto's die ooit is gebouwd.

Een designmeesterwerk 

Het ontwerp van de 156 is een uitzonderlijke mix van kracht, innovatie en raffinement. Het front wordt gedomineerd door het klassieke Alfa-schild, waarvan de lijnen zich voortzetten over de motorkap. De spatborden lijken om de wielen 'gegoten' te zijn, wat de voortreffelijke grip van het onderstel visueel onderstreept. De verhouding tussen glas- en metaaloppervlak laat de 156 meer ogen als een coupé dan een sedan. Dit wordt nog verder versterkt doordat de handgrepen van de achterportieren bijna onzichtbaar in de raamstijlen zijn verborgen, wat het slanke en dynamische profiel van de auto benadrukt.

Sportività avanzata 

Ook technisch gezien was de 156 een hoogstandje. De ontwerpers hadden de opdracht gekregen een concept van 'Sportività avanzata' ‑ geavanceerde sportieve rijeigenschappen ‑ uit te werken door het combineren van kracht, souplesse en controle, kenmerken waarmee elke Alfa Romeo zich van oudsher onderscheidt. Ze slaagden hierin overtuigend: de 156 was qua rijgedrag de meest opwindende sedan van zijn generatie. Dat maakte hem ook bij uitstek geschikt voor toerwagenraces: in tien jaar tijd won hij 13 titels in diverse kampioenschappen.

De geboorte van de common rail

Ten tijde van de introductie van de 156 leken diesel en sportieve prestaties nog onverenigbare grootheden. Maar daar bracht Alfa Romeo verandering in: de 156 was de eerste auto ter wereld met een 'common rail'-inspuitsysteem. Journalisten die de 1.9 en 2.4 JTD-versies testten in Lissabon, stonden versteld: voor het eerst was er een dieselmotor die zich wat betreft prestaties, rijcomfort en geluidsemissie kon meten met vergelijkbare benzinemotoren.

Auto van het jaar

Publiek en pers waren razend enthousiast over de 156. Dat leverde Alfa Romeo een primeur op: met de 156 won het Milanese merk in 1998 voor het eerst in zijn bestaan de prestigieuze 'Auto van het Jaar'-verkiezing.