Storie Alfa Romeo, zevende aflevering: Alfa Romeo 33 Stradale en Alfa Romeo Carabo.

De tweeling

Getekend op hetzelfde platform

De 33 Stradale en de Carabo kunnen niet veel nog verschillender zijn. De ene is één en al zenuwen en pezen, de andere alleen maar rechte lijnen en hoeken. De gedeelde technische basis van deze twee auto's is de synthese van 50 jaar race-ervaring bij Alfa Romeo. Ingenieuze en rigoureuze planning, deskundigheid en moed bij de keuze van de materialen, een stijl die technologische innovatie en creativiteit met elkaar verbindt.

 

Het verlangen om te concurreren

In 1964 vond Giuseppe Luraghi het tijd voor een officiële terugkeer naar het circuit, dit zal begin van het 33 project markeren. Luraghi vroeg zijn team om een auto die kon concurreren in de "klassen van het moment" voor publiek succes en media-aandacht. Twee jaar later begon de eerste 33 die racete meteen met het verzamelen van overwinningen op de meest prestigieuze circuits, waaronder het Wereldkampioenschap voor Merken in 1975 en 1977.

 

33 Stradale, van het circuit naar de weg

Toen Alfa Romeo besloot om de 33 in zeer kleine aantallen voor particulieren te produceren, had het een nieuwe look nodig om zijn sportieve karakter aan de wegen te geven. Scaglione stak al zijn technische expertise en creatieve lef in het ontwerp van de 33 Stradale, wat resulteerde in een meesterwerk waarin innovatie in stijl samengaat met de zoektocht naar aërodynamica en functionaliteit. De auto werd onthuld tijdens de Grand Prix van Italië in 1967 in Monza. Het was de duurste sportwagen op de markt in die tijd en er werden slechts 12 modellen geproduceerd met een Scaglione carrosserie.

 

Carabo, het auto-ruimteschip

De zoektocht naar stijl heeft Alfa Romeo ook in andere richtingen gebracht. Op het Autosalon van Parijs in 1968 werd een "droomauto" gepresenteerd, die de evolutie van dit radicale idee vertegenwoordigt: de Carabo, ontworpen door Marcello Gandini.

Deze auto was gebaseerd op dezelfde mechanica als de 33 Stradale. De hoogte was hetzelfde, maar de afgeronde lijnen waren volledig verdwenen. Alles in de Carabo is overzichtelijk, van het wigontwerp tot de "schaar"-deuren. De naam Carabo is geïnspireerd op de Carabus auratus, een fel metaalkleurige kever. Dezelfde tinten zijn gebruikt voor de carrosserie van de auto: lichtgevend groen met oranje details. Vanaf dat moment begon Alfa Romeo bijzondere aandacht te schenken aan de extravagante kleuren en speciale laktechnieken, om het unieke karakter van het merk nog beter tot zijn recht te laten komen.