Alfa Romeo 4C Spider
  • INLEIDING
  • STIJL
  • TECHNOLOGIE
  • PRESTATIES
  • MATERIALEN
  • DYNAMIEK
  • EFFICIENCY
  • accessoires
STIJL

STIJL

EEN DROOM WORDT WERKELIJKHEID

Het ontwerp van de 4C eert de merkhistorie in een verwijzing naar de legendarische Alfa Romeo 33 Stradale: fundamentele schoonheid in dienst van extreme prestaties. Voor de in Modena gebouwde Alfa Romeo 4C Spider hebben twee grootheden uit de Italiaanse auto-industrie de handen ineen geslagen: Alfa Romeo en Maserati. Nog nooit waren prestaties zo betoverend.

EXTERIEUR

THE SKY IS THE LIMIT

Als stalgenoot van de Coupé-versie van de 4C biedt de Alfa Romeo 4C Spider dezelfde intense rijbeleving, maar dan aangevuld met het sensationele rijgevoel dat alleen een open sportwagen kan bieden. Behoud en aanscherping van dit gevoel van vrijheid stond voorop bij alle technische en stilistische keuzes die gedurende de ontwikkeling van de 4C Spider moesten worden gemaakt, vanzelfsprekend zonder verloochening van zijn sportieve genen. Zo oogt de nieuw vormgegeven achterzijde nog krachtiger en gespierder. En is de achterklep vervangen door een motorkap met luchtinlaten waaronder het kloppend hart van de auto aan het zicht is onttrokken.

INTERIEUR

RACE-INTERIEUR

Niet alleen de buitenzijde maar ook alles aan boord van de 4C Spider dient een functie en weerspiegelt het sportieve karakter van Alfa Romeo. De basis van de carrosserie bestaat uit een unieke, van binnen zichtbare monocoque van koolstofvezel. De stoelen hebben een versterkt frame van composietmateriaal en een speciale lichtgewicht vulling. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt en alle bedieningselementen zijn naar de bestuurder gericht. Aluminium pedalen met een bijpassende voetsteun completeren het tot in detail op sportiviteit gerichte interieur.

MEESTERWERK

EXCLUSIEVE DETAILS

Exclusieve details als de Halo-rolbeugel van carbon (optie), de bi-led-koplampen, de luchtinlaten in de flanken, de dubbele uitlaat, de sportstoelen en de monocoque van koolstofvezel maken van de 4C Spider een indrukwekkend meesterwerk dat pure passie voor de autosport uitstraalt. Een beeld dat wordt versterkt door de achterwielen met grotere diameter en breedte dan de voorwielen en de Brembo-vierzuigerremklauwen die naar keuze kunnen worden uitgevoerd in grijs, zwart, geel en - vanzelfsprekend - rood.

  • STIJL
  • EXTERIEUR
  • INTERIEUR
  • MEESTERWERK
TECHNOLOGIE

TECHNOLOGIE

SPRONG VOORWAARTS

Een snelle respons is een eerste vereiste voor een auto die is gebouwd om topprestaties te leveren. Alfa's nieuwe TCT-versnellingsbak met dubbele drogeplaatkoppeling en Launch Control verbetert de schakeltijden en de acceleratie. Op het circuit neemt de reactietijd nog verder af als de DNA-schakelaar in de Race-modus wordt gezet.

TCT-TRANSMISSIE

DIRECTE RESPONS

De Alfa TCT-transmissie met dubbele droge koppeling garandeert ultrakorte schakeltijden onder alle omstandigheden. Dankzij de uit de racerij overgenomen Launch Control-functie kan het volle acceleratievermogen direct vanaf de start worden benut.

ALFA™ DNA

DYNAMISCH INSTINCT

Met de ALFA™ DNA-schakelaar kan de bestuurder de rijkarakteristiek van de 4C Spider afstemmen op de rijomstandigheden of zijn eigen voorkeur. De informatie op het digitale instrumentenpaneel wordt daarbij aangepast aan de gekozen instelling.
Naast de standen Dynamic, Natural and All Weather is er de speciale Race-modus, bedoeld voor het circuit. Bij deze instelling worden de ESC-stabiliteitsregeling en het ABS nagenoeg uitgeschakeld zodat de bestuurder zelf de volledige controle over de auto heeft.

  • TECHNOLOGIE
  • TCT-TRANSMISSIE
  • ALFA™ DNA
PRESTATIES

PRESTATIES

EMOTIE ALS DRIJVENDE KRACHT

De 1750 TBi-motor van de 4C Spider is een state-of-the-art turbobenzinemotor met directe inspuiting. Alfa Romeo's technici hebben deze bijzondere krachtbron verder verbeterd, waardoor hij nog hogere prestaties levert en nog efficiënter is.
Deze compacte viercilinder levert verbazingwekkende prestaties, op een niveau dat bij een supercar past. En dat blijkt niet alleen uit de cijfers, maar ook achter het stuur: stap in, druk op de startknop, rij weg en ervaar het zelf.

MOTOR

HIGHTECH POWER

De geheel van aluminium vervaardigde viercilinder 1750 turbobenzinemotor met directe inspuiting levert een vermogen van 240 pk (177 kW) en een koppel van 350 Nm, waarvan 80% al vanaf 1700 t/min beschikbaar is. De prestaties zijn navenant: een topsnelheid van meer dan 250 km/h en 4,5 seconde voor de sprint van 0 tot 100 km/h. Cijfers die er niet om liegen.

SCAVENGING

CILINDERSPOELREGELING/TURBOCOMPRESSOR

De geavanceerde cilinderspoelregeling van de Alfa Romeo 4C zorgt voor een hoog maximum koppel bij zeer lage toerentallen, waardoor de motor onder alle omstandigheden direct op het gaspedaal reageert.
Voor toepassing van deze zogenoemde 'scavenging'-technologie is de motor uitgerust met een nieuw type turbocompressor en een 'pulse convertor'-uitlaatspruitstuk.

AFTER RUN PUMP

NAKOELSYSTEEM

Net als alle supersportwagens heeft de 4C Spider een automatisch nakoelsysteem om de turbocompressor te beschermen. Bij het afzetten van de motor stopt gewoonlijk onmiddellijk de oliecirculatie, waardoor de smeercapaciteit verloren gaat en de motor beschadigd kan raken. De 'afterrun-pump' (nadraaipomp) laat de olie circuleren totdat de turbocompressor is afgekoeld.

  • PRESTATIES
  • MOTOR
  • SCAVENGING
  • AFTER RUN PUMP
MATERIALEN

MATERIALEN

GEWICHTSBEPERKING ALS UITGANGSPUNT

Het chassis van de Alfa Romeo 4C Spider bestaat uit een monocoque van slechts 73 kilo die is opgetrokken uit koolstofvezel, het meest geavanceerde materiaal dat op dit moment in de automobielconstructie beschikbaar is. Het motorblok en de kreukelzones voor en achter zijn gemaakt van solide maar zeer licht aluminium. De carrosseriepanelen zijn vervaardigd van SMC, een composiet met lage dichtheid dat een laag gewicht (20 procent minder dan staal) combineert met een maatvastheid vergelijkbaar met staal maar hoger dan van aluminium.

DYNAMIEK

DYNAMIEK

PERFECTE BALANS, PERFECTE PRESTATIES

De middenmotorconfiguratie staat in combinatie met de geavanceerde wielophanging garant voor een zeer evenwichtig en stabiel weggedrag.
Het highperformance remsysteem bestaat uit geperforeerde, inwendig geventileerde remschijven rondom, die op de voorwielen worden gecombineerd met Brembo-vierzuigerremklauwen. Hiermee wordt bij een snelheid van 100 km/h een remafstand tot stilstand van slechts 36 meter behaald.
Voor een optimale grip op elk wegdek ongeacht de weersgesteldheid, hebben de voorwielen een andere wielmaat dan de achterwielen.

EFFICIENCY

EFFICIENCY

OPTIMAAL RENDEMENT

Dankzij zijn gewicht van slechts 940 kg heeft de Alfa Romeo 4C Spider een extreem lage gewichts/pk-verhouding: minder dan 4 kg per pk. In combinatie met de achterwielaandrijving staat dat garant voor rijeigenschappen zoals alleen een echte sportwagen die kan bieden.

accessoires
ALLES VOOR UW 4C SPIDER
Originele accessoires van Alfa Romeo
ONTDEK MEER
Dichtstbijzijnde werkplaats
ZOEK EEN WERKPLAATS