Innovatie en technologie volgens Alfa Romeo
  • LA MECCANICA DELLE EMOZIONI
  • EEN NIEUW TIJDPERK
  • BLANCO VEL PAPIER
  • REVOLUTIONAIR PLATFORM
  • COMPROMISLOZE KRACHT
  • INTELLIGENT BREIN
  • SPORTIEVE RIJSENSATIES
  • SUPERIEURE RIJEIGENSCHAPPEN
  • GEWICHTSBESPARING
  • AERODYNAMICA
  • RADICALE KEUZES

LA MECCANICA DELLE EMOZIONI

De voornaamste component van een échte Alfa Romeo is emotie. Dat is ook wat we tot uiting willen brengen in de slogan 'La Meccanica delle Emozioni': Alfa Romeo’s innovatieve techniek en vooruitstrevende technologie staan altijd in dienst van passie voor auto's en autorijden. Bij het ontwerpen van een auto gaat het om meer dan kille cijfers en berekeningen: wat telt is het gevoel. Net als in de liefde. Sommigen zullen dat afdoen als irrationeel, maar wij nodigen u graag uit zelf te ervaren welke emoties een Alfa Romeo teweeg kan brengen.

EEN NIEUW TIJDPERK

EEN NIEUW TECHNOLOGISCH TIJDPERK

Alfa Romeo bouwt al meer dan honderd jaar auto's. Maar het is altijd veel meer geweest dan gewoon een automerk: Alfa Romeo staat symbool voor innovatie techniek, opzienbarend design en een grenzeloze passie voor auto's. Alfa Romeo's traditie van technisch pionierswerk duurt voort tot op heden: bij zijn 105-jarig bestaan betrad Alfa Romeo een nieuw tijdperk met de Giulia Quadrifoglio. Een auto die door niemand anders, waar ook ter wereld, had kunnen worden gebouwd.

BLANCO VEL PAPIER

BLANCO VEL PAPIER

In 2013 formeerde Alfa Romeo 'Skunk Works: een team van getalenteerde designers, constructeurs en technici. Ze hadden de taak om het merk met een revolutionaire aanpak weer volop in de schijnwerpers te plaatsen. De enige regels waar ze aan waren gebonden, waren een onvoorwaardelijke voorrang voor passie en absolute creatieve vrijheid. Vanaf een blanco vel papier begonnen de leden van het Skunk-team met het inventariseren van alle eigenschappen die een échte Alfa Romeo zou moeten bezitten. Ze bouwden geen auto, ze creëerden hem. Met hun passie en pioniersgeest realiseerden ze in slechts twee jaar de Giulia Quadrifoglio: een auto die in elk detail het Alfa Romeo-dna belichaamt.

REVOLUTIONAIR PLATFORM

REVOLUTIONAIR PLATFORM

Een nieuw project met de codenaam Giorgio moest garanderen dat de nieuwe auto zich qua rijeigenschappen een waardige opvolger van zijn legendarische voorgangers zou tonen. Daartoe ontwikkelden de ingenieurs van Alfa Romeo een innovatief platform voor een achterwielaangedreven auto met een ideale 50/50-gewichtsverdeling over de voor- en achteras. Op basis van dit Giorgio-platform moesten diverse nieuwe modellen voor verschillende segmenten worden ontwikkeld die op het gebied efficiency en veiligheid toonaangevend in hun klasse moesten zijn. Dankzij de bijzondere constructieve eigenschappen van het platform dat door de ruime toepassing van ultralichte materialen sterk en licht tegelijk is, moesten ze zich daarnaast onderscheiden met ongeëvenaarde dynamische rijkwaliteiten.

COMPROMISLOZE KRACHT

COMPROMISLOZE KRACHT

In zijn lange historie heeft Alfa Romeo dankzij zijn krachtige motoren talloze grote racesuccessen behaald. Vandaag de dag vormt Alfa Romeo’s geheel uit aluminium vervaardigde 2,9-liter 90° V6 bi-turbomotor van 510 pk/375 kW het toppunt van motorentechnologie. Ondanks zijn enorme vermogen en koppel is deze V6-motor uiterst efficiënt dankzij een elektronisch systeem van cilinderuitschakeling. Een innovatie die baanbrekend is in zijn klasse, maar tegelijk een terugkeer naar het verleden betekent: aan het begin van de jaren 80 waren het ingenieurs van Alfa Romeo die dit concept als eersten in de wereld ontwikkelden.

INTELLIGENT BREIN

INTELLIGENT BREIN

De elektronische systemen van een moderne Alfa Romeo worden aangestuurd door een 'intelligent brein': de Chassis Domain Controller. Deze chassis-regelmodule coördineert onder andere de werking van de stabiliteitsregeling (ESC), het Torque Vectoring-systeem, de adaptieve wielophanging en het Integrated Brake System (IBS). Daarbij wordt gebruikgemaakt van 'emotional intelligence' om de ingrepen van de elektronische systemen zodanig op elkaar af te stemmen dat de auto een intuïtieve en enerverende rijbeleving biedt.

SPORTIEVE RIJSENSATIES

SPORTIEVE RIJSENSATIES

Rijden in een Alfa Romeo moet een onvergetelijk gevoel opwekken, een sensatie die nergens anders mee te vergelijken is. Met dat doel voor ogen hebben de constructeurs van het Giorgio-platform een gepatenteerd wielophangingsconcept ontwikkeld. Voor de voorwielophanging zijn dubbele driehoeksdraagarmen en semi-virtuele stuurhartlijn toegepast, wat voor een optimaal bandcontact met de weg en een responsieve en uiterst nauwkeurige besturing zorgt. Voor de achterwielophanging is een aluminium multilink-systeem ontwikkeld dat een optimale controle, tractie, stabiliteit en trillingsfiltering biedt.

SUPERIEURE RIJEIGENSCHAPPEN

SUPERIEURE RIJEIGENSCHAPPEN

Een van Alfa Romeo's meest vooruitstrevende innovaties is Torque Vectoring. Dit systeem stelt het achterdifferentieel in staat de vermogensoverdracht naar de afzonderlijke achterwielen te laten variëren om zo de tractie en prestaties te verbeteren. Dit resulteert in een snelle stuurrespons en een uitmuntende bandenstabiliteit, ook bij hoge snelheden en in extreme weersomstandigheden. Een ander door Alfa Romeo ontwikkeld systeem ter verbetering van de rijeigenschappen is Q4. Dit 'on demand' 4x4-systeem analyseert permanent de wegconditie en rijstijl van de bestuurder en verdeelt de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen naargelang de behoeften van het moment. Hierdoor worden de veiligheid en andere voordelen van vierwielaandrijving gecombineerd met het rijplezier dat alleen een achterwielaangedreven auto kan bieden.

GEWICHTSBESPARING

GEWICHTSBESPARING

Hoe lager het gewicht, hoe hoger de snelheid. Deze gouden regel uit het raceverleden van Alfa Romeo vormde een belangrijke leidraad bij de ontwikkeling van de nieuwe modellen op basis van het Giorgio-platform. Deze nieuwe Alfa Romeo's beschikken over de hoogste specifieke vermogens in hun klasse dankzij de ruime toepassing van ultralichte materialen als koolstofvezel, aluminium en aluminium/kunststof-compound. Zo zijn alle nieuwe motoren vervaardigd van aluminium en zijn de Stelvio en Giulia uigerust met een cardanas van koolstofvezel. De Giulia Quadrifoglio heeft als enige sedan ter wereld een dak en motorkap van koolstofvezel.

AERODYNAMICA

AERODYNAMICA

Al vanaf zijn oprichting is Alfa Romeo altijd op zoek geweest naar aerodynamische verbeteringen om races te winnen. In lijn met die traditie is voor de Giulia Quadrifoglio met behulp van uitgebreide windtunneltests de 'Active Aero Splitter' ontwikkeld, een actieve voorspoiler van koolstofvezel die de downforce bij hoge snelheden verder verbetert. Daarnaast is het carrosseriedesign van Giulia Quadrifoglio aerodynamisch geoptimaliseerd, wat heeft geresulteerd in een recordlage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van 0,27.

RADICALE KEUZES

RADICALE KEUZES

Bij Alfa Romeo worden sportieve versies niet ontwikkeld op basis van het standaardmodel, maar wordt de krachtigste en snelste versie juist als uitgangspunt genomen. Zo profiteren de Giulia en Stelvio van de oplossingen die voor de Giulia Quadrifoglio zijn gekozen om een 50/50-gewichtsverdeling te bereiken, zoals de toepassing van een in langsrichting geplaatste motor van aluminium en een cardanas van koolstofvezel. Daarmee kiest Alfa Romeo voor een radicaal andere benadering dan veel andere merken, die hun standaardversies optuigen met een turbocompressor en wat spoilers om een sportief 'topmodel' op de markt te brengen.