Alfa Romeo op de Internationale autosalon van Genève 2019

·      Alfa Romeo is in Genève aanwezig met een stand waar alles draait om prestaties, exclusiviteit en pure Italiaanse schoonheid.

·      Speciale aandacht gaat uit naar de Limited Edition-versies van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio die onder de naam 'Alfa Romeo Racing' worden uitgebracht als eerbetoon aan Alfa Romeo’s rijke racehistorie en de terugkeer van een Italiaanse coureur in de Formule 1: Antonio Giovinazzi. Dit jonge talent vormt samen met oud-wereldkampioen Kimi Räikkönen het rijdersduo van het ‘Alfa Romeo Racing’-team.

·      Met de Alfa Romeo Stelvio Ti keert een historische benaming terug in het modelenprogramma. Deze afkorting staat voor ‘Turismo Internazionale’, een typenaam die bij Alfa Romeo sinds jaar en dag is gereserveerd voor de technisch meest geavanceerde sportieve topmodellen met de rijkste uitrusting.

·      Meer belangrijk nieuws zal bekend worden gemaakt tijdens de persconferentie op dinsdag 5 maart.

 

Al meer dan een eeuw weet Alfa Romeo autoliefhebbers te fascineren met auto’s die zich onderscheiden door hun prestaties, design en Italiaanse stijl. Kwaliteiten die resulteren in ongeëvenaard rijplezier. Dit jaar zullen de bezoekers van de autosalon in Genève ontdekken dat het merk zich in diverse richtingen verder heeft ontwikkeld, met als meest in het oog springende wapenfeit de rentree van het merk in de Formule 1. Niets anders kan de centrale rol van het streven naar topprestaties in het Alfa Romeo-dna beter illustreren. In het seizoen 2019 neemt het F1-team onder de naam ‘Alfa Romeo Racing’ deel aan de koningsklasse van de autosport, waarbij de jonge Italiaanse coureur Antonio Giovinazzi in de strijd wordt gebracht samen met Kimi Räikkönen, de wereldkampioen van 2007. Op de stand in Genève staat een van de auto's van het team pal naast de nieuwe Limited Edition-versies van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio, twee in beperkte oplage gebouwde varianten die zijn uitgevoerd in ‘Alfa Romeo Racing’-stijl. Een ander exclusief model markeert de terugkeer van de historische typenaam ‘Turismo Internazionale’, die is toegekend aan de sportiefste variant van de Alfa Romeo Stelvio. Deze Stelvio Ti krijgt in het modellenprogramma een plaats naast de Giulia Veloce Ti. De vernieuwde Giulietta beleeft eveneens zijn première in Genève. De op de stand aanwezige Giulietta Executive en sportieve Giulietta Veloce komen vooralsnog niet naar Nederland. De nieuwe groene lakkleur 'Verde Visconti' waarin deze modellen zijn uitgevoerd, zal echter wel leverbaar zijn op de basisuitvoering van de Giulietta die, naast de Giulietta Sport, in ons land zal worden aangeboden.

Voor het personaliseren van de modellen beschikt de Alfa Romeo-stand over een omvangrijke display met accessoires. Deze worden gepresenteerd onder de naam Mopar®, het FCA-label voor onderdelen & accessoires, mobiliteitshulp en klantenservice.

Meer belangrijk nieuws zal worden bekendgemaakt op de persconferentie die dinsdag 5 maart wordt gehouden.

 

Speciale ‘Alfa Romeo Racing’-versies van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio

De echte sterren van de Alfa Romeo-stand zijn ongetwijfeld de speciale ‘Alfa Romeo Racing’-versies van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio. Met deze Limited Edition-serie viert Alfa Romeo zijn steeds nauwere betrokkenheid bij het Formule 1-wereldkampioenschap, in samenwerking met Sauber. Met ingang van dit jaar heeft het team als officiële naam ‘Alfa Romeo Racing’, met de veelzeggende toevoeging: ‘since 1910’. Een betere manier om trots te verwijzen naar Alfa Romeo's rijke historie in de autosport is nauwelijks denkbaar. Al een jaar na zijn oprichting op 24 juni 1910 maakte Alfa Romeo zijn debuut in een officiële wedstrijd: een regelmatigheidsrace in Modena, die prompt werd gewonnen. Sindsdien heeft het merk overwinningen en podiumplaatsen aaneengeregen in tal van internationale kampioenschappen, waaronder de Formule 1. De synergie tussen Sauber en Alfa Romeo, hoofdsponsor van het team sinds 2018, heeft geleid tot een continue progressie van het team dat vorig seizoen op de achtste plaats in het constructeurskampioenschap eindigde. Voor het nieuwe seizoen wordt de technische en commerciële samenwerking tussen beide partners verder versterkt, met behoud van de bestaande managementstructuur en eigendomsverhoudingen. Binnen Alfa Romeo Racing hebben beide partijen hetzelfde ambitieuze doel: races winnen.

Bezoekers van de stand kunnen daar een racewagen bewonderen van het type dat dit seizoen door oud-wereldkampioen Kimi Räikkönen en de jonge Italiaanse coureur Antonio Giovinazzi wordt bestuurd. De komst van de laatste is een bron van nationale trots, aangezien het alweer acht jaar geleden is sinds er voor het laatst een Italiaanse coureur tot het vaste rennersveld van de Formule 1 behoorde.

Naast de Formule 1-auto staan de 'Alfa Romeo Racing'-edities van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio opgesteld. Deze twee speciale versies van de Quadrifoglio-modellen hebben dezelfde kleurstelling als de Alfa Romeo Racing C38 waarop ze zijn geïnspireerd. Daarnaast wordt hun klasse onderstreept door enkele unieke stilistische details, zoals Sparco-racestoelen met carbon buitenschaal en met rode stiksels afgewerkte bekleding, een Mopar®-transmissiehendelknop met carbon hart en een met leder en Alcantara bekleed stuurwiel, dat eveneens is voorzien van carbon accenten. Het interieur wordt verder opgeluisterd door een exclusieve Alfa Romeo Racing-badge. Tot de bijzonderheden van deze op de racewereld geïnspireerde auto's behoren verder een carbon dak op de Giulia, bruingetinte lichtmetalen velgen (19 inch op de Giulia en 20 inch op de Stelvio) en rode remklauwen. Het exclusieve titanium Akrapovič-uitlaatsysteem produceert een fraai diep geluid en is door Alfa Romeo-technici specifiek getuned om nog meer vermogen uit de 2.9 V6 bi-turbomotor te halen. De toepassing van titanium voor dit hightech uitlaatsysteem zorgt samen met de keuze voor carbon-keramische remschijven en de lichtgewicht Sparco-sportstoelen met carbon buitenschaal voor een significante gewichtsbesparing ten opzichte van de standaardversies van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio. Carbon is ook gebruikt voor de buitenspiegelkappen, de V-vormige sierlijst in het traditionele Alfa Romeo-neusschild, de sierelementen in de zijskirts en ‑ alleen bij de Giulia ‑ de dorpellijsten.

Als aanvulling op het Quadrifoglio-pakket omvat de standaarduitrusting van beide ‘Alfa Romeo Racing’-modellen onder meer ruiten van getint glas, adaptieve cruise control, een Harman Kardon premium hifi-systeem en een AlfaTM Connect-infotainmentsysteem met 8,8-inch HD-touchscreen, DAB digitale radio, navigatie en Apple CarPlay- en Android AutoTM-smartphone-integratie.

De twee topmodellen, die hun naam ontlenen aan het legendarische klavertjevier-symbool dat de racewagens van Alfa Romeo siert sinds 1923, koppelen technisch raffinement aan absolute topprestaties. Op de Stelvio wordt bijvoorbeeld de 2,9-liter V6 bi-turbomotor voor het eerst toegepast in combinatie met het innovatieve Q4-vierwielaandrijfsysteem. Hieraan dankt de auto zijn hoge prestaties, superieure tractie en ongekende niveau van rijplezier en veiligheid onder alle rijomstandigheden. Beide auto's zijn ook uitgerust met de AlfaTM Chassis Domain Control (CDC), het ‘brein’ dat alle chassis-gerelateerde elektronica coördineert om in elke rijsituatie een maximum aan prestaties en rijplezier te kunnen bieden. Tot de diverse actieve rijdynamieksystemen die door de CDC worden aangestuurd behoren onder meer de Q4-vierwielaandrijving (op de Stelvio Quadrifoglio), het AlfaTM Active Torque Vectoring-systeem, de AlfaTM Active Suspension, de stabiliteitsregeling (ESC) en de AlfaTM DNA-rijdynamiekregeling met Race-modus.

Het Torque Vectoring-systeem zorgt voor een optimale verdeling van de aandrijfkracht over de achterwielen en accentueert zo het sportieve karakter van de Giulia en Stelvio. Twee elektronisch aangestuurde koppelingen in het achterasdifferentieel maken het mogelijk om de koppeloverdracht naar elk wiel afzonderlijk te regelen. De kracht wordt hierdoor effectiever op het wegoppervlak overgebracht, zelfs als de dynamische limieten van de auto worden opgezocht. Dit maakt de auto onder alle omstandigheden veilig en plezierig te besturen, zonder dat de elektronische stabiliteitsregeling ooit voluit hoeft in te grijpen.

De standaard gemonteerde ZF 8-traps automatische transmissie is speciaal gekalibreerd voor razendsnelle schakelovergangen: in de Race-modus duurt het schakelen slechts 150 milliseconden. Deze automaat is bovendien uitgerust met een lock-up koppeling om de bestuurder de sensatie van ultieme kracht te geven bij voluit accelereren vanuit een van de lagere versnellingen. Afhankelijk van de gekozen DNA-modus stemt de transmissie de schakelkarakteristiek af op de gebruiksomstandigheden, met inbegrip van stadsverkeer. Daarnaast maakt de automaat een verdere optimalisering van het brandstofverbruik en de CO2-emissie mogelijk. De focus ligt dus niet alleen op prestaties: zowel de Stelvio SUV als de Giulia sedan is ongelooflijk efficiënt op het gebied van verbruik en emissies, wat mede te danken is aan de elektronische cilinderuitschakeling en de vrijloopfunctie die beide in de Advanced Efficiency-rijmodus beschikbaar zijn. Ter vervolmaking van de rijbeleving zijn beide modellen ten slotte uitgerust met schakelpaddles die uit massief aluminium zijn gefreesd.

 

Alfa Romeo Stelvio Ti

Op de stand in Genève presenteert Alfa Romeo ook een Stelvio die is uitgerust met een 2,0-liter turbobenzinemotor, in combinatie met een 8-traps automatische transmissie en Q4-vierwielaandrijving. Het blok van deze viercilindermotor is geheel uit aluminium vervaardigd en de achteras wordt aangedreven door een cardanas van carbon. Dankzij een vermogen van 280 pk en maximum koppel van 400 Nm bij 2.250 toeren sprint deze speciale Stelvio van 0 naar 100 km/h in slechts 5,7 seconde, sneller dan welke andere auto uit zijn klasse dan ook. Zijn topsnelheid bedraagt 230 km/h. Het tentoongestelde model draagt trots de historische type-aanduiding ‘Ti’. Deze afkorting staat voor ‘Turismo Internazionale’, een typenaam die Alfa Romeo van oudsher toekent aan zijn felst begeerde en technisch meest ontwikkelde modelversies. Met zijn rijke uitrusting maakt de Stelvio Ti deze hooggestemde verwachtingen helemaal waar.

De specifieke stilering van de auto op de stand is zonder meer uniek: het lakwerk in 'Blu Misano' wordt geaccentueerd met nieuwe, donkergetinte achterlichtunits en tal van exclusieve details, waaronder veel carbon delen. Onder andere de buitenspiegelkappen en de V-vormige sierlijst in het neusschild zijn van dit materiaal vervaardigd. Ook verder onderscheidt het model zich door donkergetinte details, zoals de 20-inch lichtmetalen velgen die met hun bruine glans fraai contrasteren met de gele remklauwen, de in glanzend zwart uitgevoerde ruitomlijstingen en uitlaateindstukken, de donkergetinte ‘Stelvio’- en ‘Q4’-emblemen en het privacyglas voor de achterste zijruiten en achterruit.

 

Alfa Romeo Giulia Veloce Ti

De Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, voorzien van de 280 pk sterke turbobenzinemotor in combinatie met een 8-traps transmissie en Q4-vierwielaandrijving, is een toonbeeld van de technische en stilistische perfectie die kenmerkend is voor de Giulia-serie. De Ti, die in Genève wordt gepresenteerd in de fraaie blauwe kleur 'Blu Misano', is de meest exclusieve versie van de Giulia. Hij combineert het sportieve temperament van de Giulia Veloce met een elegante stijl, een rijke standaarduitrusting en de allernieuwste techniek. Het model is nauw verwant aan de Quadrifoglio, waarmee hij diverse stylingelementen deelt. Het zwarte dak en het met leder beklede dashboard voorzien van carbon sierlijsten zijn echte blikvangers. Maar ook de stoelbekleding van leder en Alcantara draagt bij aan zijn exclusieve uitstraling, net als de vele carbon details van Mopar, waaronder de buitenspiegelkappen, het hart van de schakelknop, de V-vormige sierlijst in het neusschild en de dorpellijsten met verlicht Alfa Romeo-logo. De zijskirts met carbon accenten en de achterspoiler zijn rechtstreeks van de Quadrifoglio overgenomen, en ook de bruinglanzende vijfgaats 19-inch lichtmetalen velgen met de gele remklauwen wijzen op het puur sportieve karakter van de Giulia Veloce Ti.

De standaarduitrusting wordt gecompleteerd door adaptieve cruise control, privacyglas achter, een Harman Kardon premium hifi-systeem en een AlfaTM Connect-infotainmentsysteem met 8,8-inch HD-touchscreen, DAB digitale radio, navigatie en Apple CarPlay- en Android AutoTM-smartphone-integratie.

 

Android Auto, Google Play en Google Maps zijn handelsmerken van Google LLC.

Apple CarPlay een geregistreerd handelsmerk van Apple Inc.

 

Turijn, 25 februari 2019