'Storie Alfa Romeo': Alfa Romeo 8C Competizione

Tussen toekomst en traditie

Tussen verleden en toekomst

De 8C Competizione was zowel een terugkeer naar de oorsprong van het merk als een laboratorium voor de toekomst. Hij kwam tot stand in het kader van een heroriëntatie waarin Alfa Romeo zijn richting voor het nieuwe millennium wilde bepalen. Bij de presentatie van de productieversie in 2006 werden in paar weken tijd 1400 bestellingen vanuit de hele wereld geplaatst en de geplande serie van 500 genummerde exemplaren was dan ook al uitverkocht voordat de auto's goed en wel waren gebouwd.

De essentie van Alfa Romeo

Het verhaal van de 8C Competizione begint met zijn naam. De aanduiding '8C' verwijst naar de achtcilinder racewagens ontworpen door Vittorio Jano die in de jaren 30 de internationale circuits domineerden. De naam 'Competizione' werd ontleend aan de 6C 2500 waarmee Juan Manuel Fangio derde werd de Mille Miglia van 1950. Als onderdeel van een zoektocht naar de essentie van het merk, grepen ontwerpers ook voor de techniek terug op traditionele Alfa Romeo-concepten. Zo voorzagen ze de auto van een imposante 4,7-liter V8-motor met een vermogen van 450 pk. Het meest opvallend was echter de terugkeer van de transaxle-achteras met de versnellingsbak tussen de achterwielen, een typische Alfa Romeo-oplossing die sinds begin jaren 90 niet meer was toegepast. Het resultaat was een compromisloze sportwagen met een optimale gewichts/pk-verhouding, die slechts 4,2 seconden nodig had om vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken.

Een eerbetoon aan Alfa Romeo's rijke designtraditie

"Hij heet 8C en ik denk dat het gewoon de mooiste auto is die ooit is gebouwd." Met die woorden presenteerde Jeremy Clarkson van het populaire Britse autoprogramma 'Top Gear' de 8C in 2006 aan het grote publiek. Voor de totstandkoming van die oogverblindende schoonheid hadden de ontwerpers van Alfa Romeo's Centro Stile rijkelijk gewinkeld in de designhistorie van het merk. Zijn iets boven de motorkaplijn uitstekende koplampen waren afkomstig van de 33 Stradale, terwijl de 'coda tronca' was geïnspireerd op de Giulietta SZ uit 1961, waarmee Alfa Romeo destijds de verticale, 'afgekapte' achterzijde in de autowereld introduceerde. De ronde achterlichten waren overgenomen van de Giulia TZ die in de jaren 60 racehistorie schreef. Met deze en talloze andere verwijzingen naar verschillende periodes uit het merkverleden vormt de 8C Competizione zo een fascinerend eerbetoon aan Alfa Romeo's rijke designtraditie.