'Storie Alfa Romeo': Alfa Romeo Giulia en Stelvio

110 jaar Italiaanse klasse

Wie is Giorgio?

The year is 2013. Giorgio is the platform on which Alfa Romeo’s next generation would be built. The romantics think it could be a tribute to Tazio Giorgio Nuvolari. Others imagine a personal choice by Marchionne. The secret has never been explained. What transpired was that Giorgio would have a rear-wheel and four-wheel drive, and that his goals Onder de codenaam Giorgio ontwikkelden de ingenieurs van Alfa Romeo in 2013 een innovatief platform voor een nieuwe generatie achterwiel- en vierwielaangedreven personenauto's. Waar deze naam vandaan kwam, is onderwerp voor speculaties: sommigen denken dat het verwijst naar de tweede naam van Tazio Giorgio Nuvolari, anderen houden het op een persoonlijke keuze van toenmalig FCA-topman Marchionne. Het geheim is nooit ontrafeld, maar wat wel duidelijk is geworden, is dat de betrokken technici en ontwerpers een ongelooflijke prestatie hebben neergezet door ver buiten de geijkte kaders te denken en vasthoudend te blijven doorwerken aan de verwezenlijking van hun ambitieuze doelstellingen.

Introductie van de Giulia in het nieuwe Alfa Romeo Museum

Nadat de laatste puntjes op de i waren gezet, werd de nieuwe Giulia ter opluistering van het 105-jarig merkjubileum op 24 juni 2015 aan de wereld gepresenteerd onder de klanken van Puccini's 'Nessun dorma' gezongen door Andrea Bocelli. Plaats van handeling was een toepasselijk locatie waar verleden en toekomst van het merk elkaar ontmoeten: het geheel gerenoveerde Museo Storico Alfa Romeo in Arese.

De Stelvio: Alfa Romeo's eerste SUV

Het Giorgio-platform was niet alleen ontwikkeld voor de Giulia. Alfa Romeo wilde zich ook bewijzen in het meest dynamische en innovatieve marktsegment van dit moment: dat van de Sports Utility Vehicles. En zo maakte in februari 2017 de Stelvio zijn debuut als eerste SUV in de merkhistorie. Het ontwikkelen van een Alfa Romeo die zich met evenveel gemak zou voortbewegen over besneeuwde, modderige of onverharde wegen als op het asfalt, was geen gemakkelijke opgave. Maar mede dankzij het formidabele Giorgio-platform slaagden de Alfa-specialisten erin een SUV te creëren met dezelfde rijeigenschappen als een sportsedan.

De meest bekroonde Alfa Romeo-modellen ooit

In de afgelopen vijf jaar zijn de Giulia en Stelvio onderscheiden met in totaal zo'n 170 internationale prijzen en titels, toegekend door zowel vakjury's als lezers van automagazines en algemene nieuwsmedia. Daarmee zijn ze onbetwist de meest bekroonde Alfa Romeo-modellen ooit.

Records op de Nürburgring

Twee maanden na zijn presentatie in 2015 stuurde Alfa Romeo de Giulia Quadrifoglio een van de meest veeleisende circuits ter wereld op: de Nürburgring in de Duitse Eifel. Daar zette de auto een verbluffende rondetijd neer: 7 minuten en 32 seconden, een verbetering van het bestaande record voor productiesedans uit 2015 met maar liefst 7 seconden. Iets meer dan een jaar later herhaalde Alfa Romeo dit huzarenstukje met de Stelvio Quadrifoglio: die verbrak het record voor zijn klasse zelfs met 8 seconden. Tot op de dag van vandaag zijn de Giulia en Stelvio hiermee de snelste productiesedan en productie-SUV ooit.