Alfa Romeo Racing onthult de nieuwe C41

 

In het Grand Theatre van Warschau heeft Alfa Romeo op 22 februari zijn auto voor het nieuwe Formule 1-seizoen gepresenteerd aan pers, fans en medewerkers. Vanwege de anti-Covid-voorschriften konden die niet zelf aanwezig zijn, maar ze konden wel via een online videoverbinding live meekijken hoe de nieuwe C41 tijdens een spectaculaire ceremonie het podium kwam oprijden in het bijzijn van Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi en reserverijder Robert Kubica.

 

De nieuwe bolide is uitgevoerd in een nieuwe variant op het inmiddels traditionele roodwitte kleurenschema ontworpen door Alfa Romeo’s Centro Stile. In het fraai gestileerde Alfa Romeo-logo op de flanken is het Quadrifoglio-embleem geïntegreerd, het klavertjevier dat traditioneel wordt geassocieerd met de race-activiteiten van Alfa Romeo.  Ook aanwezig is het logo van Autodelta, het legendarische raceteam van het merk. Technisch is de auto, die tot stand kwam onder supervisie van technisch directeur Jan Monchaux, een doorontwikkeling van de C39 van vorig seizoen. Hoewel daarvan veel componenten zijn overgenomen, zijn er ook belangrijke verschillen. Het meest in het oog springt de nieuwe neus, waarin het team veel ontwikkelingswerk heeft gestoken. Onderhuids ligt een nieuwe Ferrari-motor, die inmiddels met succes de eerste installatierondes heeft doorstaan tijdens de shakedown van de C41 op 26 februari in Barcelona.

 

Voor het Formule 1-wereldkampioenschap 2021 heeft Alfa Romeo zich opnieuw verbonden aan Sauber Motorsport. Dit partnerschap begon in 2018 en in de afgelopen drie jaar heeft het team flinke stappen vooruit gezet. De samenwerking strekt zich echter ook buiten de racewereld uit: zo wordt de technische expertise van Sauber Engineering ook toegepast op Alfa Romeo's straatmodellen. Met name het Giulia GTA-project profiteert van dit langdurige partnerschap door gebruik te maken van de technische knowhow van de engineering- en aerodynamica-divisies van Sauber AG. Sauber Engineering produceert bijvoorbeeld het merendeel van de koolstofcomponenten voor de Giulia GTA en GTAm.

 

Frédéric Vasseur, teamleider van Alfa Romeo Racing ORLEN en CEO Sauber Motorsport AG, licht de ambities voor het nieuwe seizoen toe:  “De presentatie van een nieuwe auto is altijd een groots moment. Net als voorheen blijft voor ons het uitgangspunt dat we morgen beter moeten presteren dan vandaag. Vorig seizoen zijn we op P8 geëindigd, dus mikken we voor 2021 op een hogere eindklassering. Om dat te bereiken, moeten we ons op ieder vlak verbeteren, niet alleen op het circuit, maar ook op het hoofdkantoor. De andere teams hebben deze winter ook niet stil gezeten en zullen goed voorbereid aan de start van de eerste race verschijnen. Binnenkort zal iedereen zijn kaarten op tafel moeten leggen.”

 

Jan Monchaux, technisch directeur van Alfa Romeo Racing ORLEN: “De C41 is op een zeer ongebruikelijke manier tot stand gekomen: door de gewijzigde regelgeving konden we voor dit jaar geen geheel nieuwe auto ontwikkelen. Om die reden heeft de nieuwe auto veel gemeen met de C39, met uitzondering van de gebieden waarvoor aanpassingen reglementair verplicht waren, zoals de bodem en de neus. Dit heeft wel als voordeel dat we de auto nu al veel beter kennen wanneer we met testen beginnen. We kijken dan ook allemaal reikhalzend uit naar het moment dat hij op het circuit in actie komt.”